32 anledningar att älska tv-spel

När vi ska beskriva varför vi gillar att spela är det lätt att våra svar blir rätt klichéartade. ”Grafiken är snygg” säger vi kanske. Eller ”kontrollen är bra”.

Det finns många anledningar till varför vi väljer att spela ett spel. Det finns många faktorer som gör ett spel bra. Här är trettiotvå anledningar till varför vi återvänder till spelvärlden om och om igen:

1. Leka

En lek är något oegennyttigt och frivilligt. Något som är fritt, men som samtidigt är begränsat i tid och rum. Vi trixar, fixar och testar nya saker tillsammans. Att ha roligt tillsammans under lättsamma förhållanden är väl precis vad ett spel går ut på?

2. Tävling

 

Fast ibland vill man vara bäst också. Att komma först i mål, att samla mest poäng, att besegra flest motståndare. Ibland vill man mäta sin skicklighet mot andra spelare. Och för att en gång för alla se vem som egentligen är bäst på plan.

3. Story

Romaner och tv-serier är kanske bättre medium än spel för att berätta en gripande berättelse, men spel har ett trumfkort: det låter dig bli en del av berättelsen, att hamna mitt i berättelsen, och kanske till och med göra de moraliska val som leder spelkaraktären på sin resa genom spelvärlden.

4. Känsla och stämning

 

Ett spel kan skapa alla möjliga starka känslor inom oss. Först glädje, sedan kanske ilska, och så förvirring, förvåning och till sist triumf. Men spel kan också bygga upp känslostämningar som vi aldrig upplevt förut, blandningar av känslor som inte har något namn. De främsta spelserierna har en helt egen stämning, och vi spelar den spelserien för att få uppleva, och återuppleva, just den känslan.

5. Överleva

Vissa spelvärldar är väldigt farliga. Det är faror överallt, och kanske finns det ingen plats att gömma sig på. Mordiska fiender, dödliga miljöer, köld och hunger. Ibland är vårt mål varken att vinna eller samla mest poäng. Men att bara överleva så länge som möjligt.

6. Utforska och upptäcka

Vad finns bakom nästa krök? Vilka hemligheter finns nere i den mörka grottan? Vilken ondska ruvar i kloakerna under slottet? Vad finns i den lummiga skogen på andra sidan floden? Att ge oss ut i det okända, att kartlägga de obesökta markerna bortom hembyn är en drivkraft för många spelmässiga resor.

7. Att vara en annan person

Hur känns det att vara en superhjälte eller en alvkrigare? Eller hur är vardagen för en transperson som trakasseras bara för att man är den man är. En spel kan låta dig stiga ner i en annan människas skor och låta dig ta del av en annan människas livserfarenhet. Ett spel kan få dig att känna dig liten och rädd. Och ett spel kan låta dig uppleva den ultimata maktfantasin när du plötsligt har obegränsade superkrafter att göra vad du vill med.

8. Skapa/bygga

 

Att bygga din egen stad. Eller inreda ditt eget drömhus. Eller skapa ditt eget företag. Eller bygga upp din egen rymdflotta. Spel kan låta dig leva ut alla dina konstnärliga fantasier och management-drömmar på en och samma gång.

9. Pussel och gåtor

Spel kan sätta hjärnan på prov genom avancerade pussel och kluriga gåtor. Ibland är det ganska enkelt att kombinera färger och symboler med varandra, men i andra spel kan vi få fundera i flera veckor på hur ett pussel ska lösas. Ända tills GameFAQ känns som den enda rimliga utvägen.

10. Samarbeta

Att samla sina kompisar i samma soffa, eller sammanstråla online, för att ta sig an en spelvärld eller ett annat lag. Vi kan samarbeta genom att bygga spännande världar tillsammans, eller samarbeta genom att kriga tillsammans. Men det är bara genom att alla drar åt alla håll, och genom att alla lägger sin sten till muren, som vi kan lyckas.

11. Rytm och sväng

Tv-spel kan kanske inte ge samma upplevelse som det är att spela musik på riktigt i ett verkligt band, men för oss som inte kan få ett ljud ur en trumpet och alltid fumlar runt på fel sträng på gitarren kan ett tv-spel få oss att känna hur det är att skapa svängig musik. Musikspel kombinerar ofta den musikaliska känslan med en fantastisk visuell upplevelse och intensiva spelmoment, tills man är helt omsluten i ögonblicket. Jag kanske inte kan bli en stjärna på scen men jag kan känna mig som en stjärna i Singstar och Rock Band.

12. Utmaning

Det är svårt. Otroligt svårt. På gränsen till omöjligt. Men jag ska klara det. Jag tänker inte ge upp. Jag tänker träna och träna, och kämpa och kämpa, och jag tänker att testa alla jäkla taktiker jag kommer på, och till sist… Till sist ska jag klara det. Jag lovar.

13. Specifika känslor (till exempel skräck, humor, erotik)

Vissa spel skapar en enda specifik och stark känsla i spelaren. Skräckspel som vill skrämma dig. Humorspel som vill få dig att skratta. Erotiska spel vill ge dig sexuell spänning. Precis som en film kan sätta dig i en specifik känslosituation finns det spel som gör det samma. Fast nu är det du som har huvudrollen.

14. Intensiv action

Det kommer fiender från alla håll. Och alla skjuter på dig. Och kastar granater. Och det öppnas portaler till andra dimensioner, och det väller ut demoner. Och de vill också döda dig. Och det flyger helikoptrar över dig och släpper bomber över dig. Och det anfaller en och annan brinnande ninja också. Det är bara du mot alla, men som tur var har du en vapenarsenal större än USAs till ditt förfogande. Kör hårt!

15. Spektakel

Du hoppar från ett flygplan utan fallskärm. Du är längst inne i en byggnad när allting börjar brinna. Skyskrapor rasar när monster stora som hela stadsdelar trampar över dem. Jätterobotar attackerar vansinniga magiker i uråldriga tempel. Hela städer teleporteras rakt ut i rymden. Och så brinnande ninjor förstås.

16. Lära sig saker

Ibland kan man bli trött på att allting exploderar och alla fiender är större än hela skärmen. Ibland vill man bara lära sig ett nytt språk, eller lära sig att laga nya maträtter, eller hur man sköter ekonomin i ett företag. Ett spel kan göra lärandet mer underhållande och mer intressant än du trodde möjligt.

17. Spränga, förstöra, ödelägga

Fast ibland vill man bara rasera precis allting. Visst det är kul att bygga ett slott i sanden, men är det inte ännu roligare att sätta ner foten och bara krossa allt? Visst är det kul att bygga upp en stad från grunden, men kan man verkligen låta bli att släppa lösa Godzilla och se hur kvarter efter kvarter läggs i ruiner medan de stackars människorna flyr? Nej, just det.

18. Att utvecklas som person / att spelkaraktären utvecklas

Alla vill vi bli bättre. Starkare, smartare, snabbare, rikare. Bättre utrusning, mer erfarenhet, vingar på skorna. Att både utvecklas som spelare och se hur spelarkaraktären utvecklas är något av det mest beroendeframkallande som tv-spel kan bjuda på.

19. Harmoni (att skingra tankarna och pusta ut ett slag)

När man precis kommit hem från jobbet efter en hård dag vill man kanske inte ge sig in i det svåraste och mest komplicerade spelet. Ibland vill man ha något som får en att slappna av, att varva ner. Att ta det lugnt en stund, att känna sig trygg och känna sig harmonisk.

20. Att vara sig själv och utforska sig själv i helt nya sammanhang

Tv-spel låter dig inte bara testa hur det är att vara en annan människa. Eller en robot eller en alvkrigare. De låter dig också att utmana och utforska hur du själv är. Att låta dig testa att vara dig själv i nya situationer som du inte råkar ut till vardags. Hur skulle du själv agera under en jättelik naturkatastrof? Ibland är det skönt att vara sig själv en stund. Att lära känna sig själv lite bättre.

21. Att uppskatta en gott hantverk

 

Välgjorda spel är en njutning i sig själva. Speciellt om man som spelare skriver själv eller själv skapar spel är det en upplevelse i att ta del av hur andra har byggt upp en historia eller en välsvarvad spelmotor. Vi njuter av ett spels design och ett spels styrning, och häpnar över hur välgjord och genomtänkt världsdesignen och bakgrundshistorien är. Och vi njuter av riktigt bra artificiell intelligens. Inför ett riktigt bra spel känner vi oss ödmjuka inför allt det arbete som har lagts ner för att spelsystemet ska kännas så självklart och karaktärernas öden ska kännas så gripande.

22. Inspiration/fantasieggande

Som författare är det guld att spela tv-spel. Så mycket inspiration och så mycket idéer flödar från de riktigt bra spelen. Dessutom kan ett musikspel leda mig att upptäcka ny musik, ett bilspel få mig att vilja köra en tidigare okänd bilmodell, och ett matspel att upptäcka nya maträtter. Ett spel kan bokstavligt talat vara en dörr till en ny värld, och den världen kan mycket väl ligga i vår egen värld.

23. Överraskningar

Det är spännande att inte veta vad som väntar bakom nästa hörn. Vad som finns i nästa kista. Eller vilken spelmässig nyhet som väntar på nästa bana. Spel som tar oväntade svängar, både i det spelmässiga och i storyn, underhåller och skakar om oss. Eller när en helt galen händelse plötsligt inträffar ute på isen i ett hockeyspel, och vi lägger ut det märkliga filmklippet på nätet så att alla ska få beskåda. Några av våra starkaste minnen av spel är när det oväntade händer. Den där händelsen, en på miljonen, som bara spel kan bjuda på.

24. Känsla av kontroll

Många spel kan känns överväldigande i början. Så många olika klasser att välja på. Så många olika val och strategier. Så många möjligheter att attackera och försvara sig. Det känns som en flodvåg av saker att hålla reda på och hålla i huvudet. Men sedan kommen den, när vi efter många timmar bit för bit har lärt oss spelet, den där känslan av kontroll. Att vi plötsligt vet vad vi ska göra. Hur vi ska göra. Vi känner att: nej, nu klarar jag det här. Jag är i kontroll.

25. Att klara av att ta ansvar (för en stad, för ett djur, etcetera)

För en tonåring kanske ”att ta ansvar” låter som det tråkigaste som finns. Men som vuxen inser man att det är bland det finaste som finns. Att vara en klippa. Att vara någon som kan hantera situationen, att vara flexibel, att vara någon man kan lita på. Jag är den rätta borgmästaren för den här staden. Jag klarar att basa över det här rymdprogrammet. Eller jag kan sköta om den här hunden. Eller ansvara för de här nya rekryterna. Du kan lita på mig.

26. Att leka gud

Många spel är maktfantasier. Och ingen är mäktigare än gud. Att vara en gud som blickar ner över sig egen stam. Eller blickar ner över en hel värld. Vår makt är obegränsad. Vi kan göra vad vi vill. Vi kan forma världen helt efter egen kynne. Men om vi vill att människorna ska vara nöjda med vad vi gör blir det något svårare. Det kanske visar sig att det inte är så lätt att leka gud?

27. Att uppleva och interagera i historiska miljöer (inklusive att ändra i historiska skeenden)

En stor del av ljusningen med virtual reality är att man bara behöver ta på sig ett par glasögon och plötsligt är man i Louvren eller vid Klagomuren eller i Förbjudna Staden. Men ett spel kan inte bara ta dig till andra platser i den här eller andra världar. Det kan även ta dig till historiska miljöer, och placera dig mitt i fjortonhundratalet, och uppleva det – nästan – som du var på plats. Och när du inser att du kanske till och med kan ändra i historiska skeenden och låta världshistorien ta en ny bana svindlar tanken.

28. Skönhet

Ärligt talat, snygg grafik är en stor del av en spelupplevelse. Eller skön musik. Eller skönheten i ett avancerat, rättvist spelsystem. Jag finner gärna det gudomliga i allt som är vackert, och när jag hamnar i flow, när ett spel tar över hela mitt sinne, och allt bara fungerar, kan underhållning knappast bli vackrare än så.

29. Uppleva mysterier/lösa mysterier

Det okända som ruvar i skogen. En mördare som går lös. Spöken i det övergivna huset? Rymdvarelser som under täckmantel har infiltrerat Jorden? Det övergivna djungeltemplets bortglömda hemlighet. Som polis, agent, arkeolog eller amatördetektiv är det vår uppgift att lösa mysteriet och föra sanningen i ljuset. Men vissa mysterier låter sig inte lösas. De förblir mysterier för alltid.

30. Samla

Alla samlar vi på något. Pengar, amiibos, kapsyler, serietidningar, porslinskatter eller guldmedaljer. De flesta spelare är också samlare i den digitala världen. Archivements, poäng, magiska svärd eller alla jäkla skedar i hela världen. Vi vill fylla vårt prisskåp med alla de troféer som vi tagit på våra snåriga strapatser genom spelens världar.

31. Att utveckla en egen taktik och strategi

När vi först spelar ett onlinespel kanske vi tittar på hur de andra gör och härmar dessa. Eller tittar på en nybörjarguide på Youtube för att se vad man ska göra. Vi kanske väljer de vanligaste vapnen och de vanligaste taktikerna för att inte göra bort oss helt, medan vi ännu lär oss hur banorna och spelreglerna fungerar. Men sedan kommer den stunden när vi plötsligt får en egen idé. Tänk om jag valde det här vapnet och den här specialmagin och använde den här taktiken på den här banan. Plötsligt har vi utvecklat en helt egen taktik, och glädjen när den visar sig fungera är svår att överträffa.

32. Nyfikenhet

Oftast köper vi spel som vi verkligen sett fram emot, spel som vi kanske sett många trailers och läst massor av förhandstittar om. Men ibland köper vi ett spel som vi inte vet någonting om, för att vi gripits av ett coolt omslag eller för att vi litar på företaget. Eller så får vi ett spel i present av en kompis. Vi har ingen aning om vad det är, men vi är fyllda av nyfikenhet. Är det bra, dåligt, stort, litet, lätt, svårt? I många och mycket är det nyfikenheten som styr oss genom spelens värdar. Nyfikenheten som driver oss från det lilla äventyret, in i det stora äventyret, in i det okända. Och aldrig är väl nyfikenheten och längtan lika stark som precis innan spelvärldens egen julafton – E3.

Jag vet var jag är, men vad kommer att hända härnäst?

Inga fler artiklar