De bästa banorna i Splatoon 2

När Splatoon 2 lanserades i juli 2017 hade spelet åtta olika multispelarbanor. Med ständiga uppdateringar är vi nu uppe i dubbelt så många, nämligen sexton banor. Alla banorna går att spela i casual-läget Turf War och de fyra rankade lägena Rainmaker, Tower Control, Splat Zones och Clam Blitz.

Vi har rankat alla sexton banorna – från svartvitast till färggladast!

16. Kelp Dome

Kelp Dome är den enda banan i Splatoon 2 som jag inte gillar. Den är unik och bjuder på matcher som inte liknar dem på någon annan bana, men problemet är att det är en avig och obekväm bana.

Kelp Dome är fyrkantig med en stort podium mitt i banan. Det mest unika är alla gångbroar som sammanflätar mittpartiet med resten av banan. Från dessa kan man inte fylla på sitt vapen med färg hur som helst. Men man kan skjuta rakt genom bron till fienderna nere på marken, och fienderna nere på marken kan skjuta på de som tar sig fram där uppe på gångbroarna.

Problemet med den här banan är att det sällan blir roliga matcher här. I Splat Zones brukar det ena laget ta över helt när de har fått kontrollen, och de böljande matcherna från andra banor vill inte riktigt infinna sig. Clam Blitz känns krångligt och närmast klaustrofobiskt här, och trots att banan är så överskådlig så verkar sämre medspelare alltid gå vilse här. Rainmaker är inte heller lika roligt på den här banan, med undantag av de rejäla striderna som uppstår den sista biten in mot boet.

Det här är den bana som jag önskar att de hade skippat.

15. Starfish Mainstage

 

Jag kan inte säga att jag ogillar Starfish Mainstage. Inte alls. Men det är ingen bana jag jublar över när den dyker upp i rotationen. Den här banan har en stor scen i mitten, som är nyckeln att kontrollera i de flesta av lägena. Man kan dock ta sig runt den på sidorna, så det gäller att vara uppmärksam på när fienden är på smygarhumör, men det är inte någon av spelets tuffaste utmaningar. Lyckas man ta över scenen och sedan pressa fienden tillbaka till sitt bo är mycket vunnet.

Det är inget fel på varken Rainmaker, Tower Control eller Splat Zones på den här banan; det är bara så att jag tycker att de flesta andra banor är ännu roligare. Clam Blitz är dock en favorit på Starfish Mainstage, för det är både svårt och roligt att försvara lagets krog här, för står du direkt under korgon så kommer fienden uppifrån från flera håll. Här gäller det att vara med och kontrollera luften kring korgen så att fienden inte hoppar över dig och dunkar in en poäng uppifrån skyn.

14. Shellendorf Institute

Shellendorf Institute släpptes den tolfte januari i år och är den nästa nyaste banan. Första dagen den släpptes spelade jag den sju-åtta gånger i Turf War och hade riktigt roligt med den. Förutom banans långsmala nedåtsluttande design som gör att striden aldrig avstannar i Turf War, så gillar jag att man kämpar inne på ett museum. I hur många spel får man göra det? Att den hamnar så här långt ner på listan beror helt enkelt på att trots att jag spelar Splatoon 2 fyra-fem gånger i veckan så har inte spelet lottat den här banan en enda gång till mig sedan dess!

Jag har alltså överhuvudtaget inte fått spela den här banan i något av de fyra rankade lägena, och då är det svårt att ge den en rättvis ranking på listan.

Det speciella med Shellendorf Institute är det stora glastaket som går över nästan hela banan, och som man kan ta sig upp på och vandra över. Jag gissar att det kan ha stor betydelse i Rainmaker, och det ska bli spännande att äntligen få testa den där.

Men rolig i Turf War är den i alla fall!

13. Arowana Mall

 

Arowana Mall är det senaste tillskottet till spelet och det släpptes i förra veckan. Således har jag inte hunnit testa den så många gånger heller, så tyvärr hamnar den tills vidare så här långt ner på listan.

Arowana Mall är en väldigt långsmal bana med massor av höjdskillnader mest överallt. Det centrala partiet är verkligen kul att strida på, och jag hade väldigt kul med att slänga Autobomber över alla kanter på ovetande fiender på den här banan.

Med alla olika höjdskillnader och avsatser finns det massor av möjligheter till bakhåll och korseld. Det ska bli spännande att få spela mera på den här banan framöver. Den har alla möjligheter att bli en ny favorit.

12. Sturgeon Shipyard

Här har vi en klassisk bana som har varit med ända från början. Banan lutar neråt från boet och sedan uppåt igen till mittpartiet. Det finns två huvudvägar, och en lurigare tredje väg in mot fiendens bo. Här avgörs mycket av kampen på de branta kanter som skiljer mittenpartiet från de båda lagens sida av banan. Här gäller det att vara med när fienden kastar sig i samlad tropp över kanten, och när man anfaller är det viktigt att överväldiga fienden på samma sätt.

Jag gillar den här banan, även om det inte är någon av mina största favoriter. Jag är lite irriterad över att vissa bitar av banan rör på sig. Jag tycker inte riktigt att det hör hemma i det här spelet.

11. Musselforge Fitness

En av dessa banor som lutar uppåt mot mitten och som har ett iögonfallande mittparti. Här händer det alltid mycket på den lilla bron som går mellan lagens del av banan och mitten, så kan man kontrollera dessa båda är mycket vunnit.

I Clam Blitz gäller det att hålla koll på att korgen befinner sig så långt bak, och att det finns två helt olika vägar in till korgen. Det gäller att hålla ögonen öppna där någon i motståndarlaget får bollen. Annars hamnar man direkt på efterkälken.

Även i Rainmaker är det här en rolig bana, där den sista vandringen upp mot målet har skapat massor av intensiva ögonblick, fyllda av hjältemodiga dödsfall och triumf.

 

10. Walleye Warehouse

Här har vi ännu en väldigt långsmal bana. Den lutar inåt mot mitten, och här gäller det att vara skicklig i strid man mot man, då det blir många direkta strider på den här banan. Vandrar man in med fel vapen på den här banan blir man snabbt grillad av motståndarna.

Tower Control är speciellt på den här banan då tornet i princip bara åker rätt fram, och det gäller att utnyttja de olika avsatserna som ligger på en lång rad för att skjuta ner dem som står på tornet, helst med rätt vapen. Lyckas det attackerande laget däremot ta över avsatserna på det förvarande lagets planhalva är det godnatt direkt för det försvarande laget.

Walleye Warehouse är en bana där det gäller att våga när man är det attackerade laget, och lyckas man med ett djärvt drag kan vägen in till fiendens bo plötsligt vara helt öppen.

9. Humpback Pump Track

Ännu en av dessa banor där mittenpartiet utgörs av en kulle, och en väldigt bokstavlig kulle i det här fallet. Och här kan man verkligen prata om att mitten på banan är viktig. I Splat Zones blir det här till en capture-the-hill-festival där lagen turas med att ta kullen i från varandra.

Även i Rainmaker har banan bjudit på många klassiska ögonblick. Den långa marschen in mot slutet är perfekt för att skydda laget med en Inkjet. Och under den sista rushen gäller det att hålla koll på att fienden hela tiden kommer mot dig från höger. Tower Control är också spännande de långa biten där man leder tornet parallellt längs motståndarnas del av banan.

I Clam Blitz är banan också kul, med korgen placerad på ett ställe som bjuder på mycket action, och där en ensam försvarare faktiskt kan hålla stånd mot tre attackerare. Om bara man utnyttjar den fördel som den högre marken ger och inte förivrar sig när vågen av fiender närmar sig.

8. Moray Towers

Moray Towers är en unik bana. Fiendens sida av banan är ett högt torn och ditt lags sida av banan är ett högt torn, och så är det en gryta mitt i banan.

Splat Zones är rena dödshålet på den här banan, men även Rainmaker och Clam Blitz bjuder på roliga och unika matcher. För att inte tala om Tower Control där du verkligen måste stå på precis rätt ställe och utnyttja höjdskillnaderna till sin fördel som försvarande lag. Det är nämligen oväntat svårt att försvara sig mot tornet på den här banan, så klarar du inte av att snabbt knäppa de fiender som sitter på tornet kan de tämligen lätt köra rakt in i hjärtat av din planhalva.

Närstridsvapen är väldigt effektiva på Moray Towers, med banans alla trånga korridorer, och skarpa hörn. Spelar man som shooter så gäller det att hålla avståndet till motståndarna och vara med på när någon fiende kommer farande kring hörnet, så man inte blir helt överkörd av någon roller.

7. Port Mackerel

Port Mackerel är spelets kanske tydligaste bana. Det är platt och avlång bana, med tre långa korridorer i mitten av banan och två korridorer till varje lags bo. Samt en lång avsats på vardera sidan av banan. Det är är en bana där matcherna sällan blir finlir, utan snarare utvecklar sig till rena sluggerfighter där båda lagen ger sig på varandra med allt vad de har.

Med sin platta utsträckning är Sting Ray är ett fruktat specialvapen på den här banan. Används det i rätt ögonblick kan det helt radera ut ett motståndarlag om de inte är med på noterna.

6. Inkblot Art Academy

Inkblot Art Academy är en av dessa banor som lutar in mot mitten, vilket gör att det blir en jäkla hålligång i Splat Zones. Även Rainmaker och Tower Control är roliga när det gäller att ta sig upp på motståndarens del av bana. Det är även en av de roligaste banorna i Clam Blitz, då fienden – trots banans öppna struktur – lätt kan smyga sig på och överraska när de hoppar upp över kanten och överväldiga ditt lag vid korgen.

5. The Reef

The Reef är en spännande bana i Splat Zones, för zonen ligger under en bro, vilket gör det till en unik upplevelse i spelet. Även Rainmaker och Tower Control är speciella av samma anledning, för objektet som vi är ute efter har nämligen sin startpunkt under bron. Men den sista biten av Rainmaker och Tower Control brukar också bli väldigt roliga här. Det här är helt enkelt en bana som bjuder på mycket spel, och man får verkligen spela ut här, både som anfallande och försvarande lag.

The Reef är också en av de roligaste banorna i Turf War, då det alltid blir kamp på bron och under bron. Fienden har också en kort väg in mot ditt bo, och det blir oftast intensiva strider rakt över banan, när ditt lag plötsligt är vid fiendens bo eller fienden plötsligt är vid ditt bo. Gillar du att fly från fienden istället för att illa kämpa, så är det här en bana som bjuder på många möjligheter till flykt och att fortsätta kampen någon annanstans. Det är också en bana där man kan smyga på fienden från kanten via den lilla trappen, och överrumpa dem bakifrån när de är på väg över bron.

4. MakoMart

MakoMart är en tämligen öppen bana. De flesta banor har två eller tre vägar in till boet i Rainmaker, men här finns i stort sätt bara en väg från mitten av banan till boet.

De båda höjderna i mitten av banan testar din kännedom av ditt vapen. Vet du inte precis vad ditt vapen, ditt sekundärvapen och ditt specialvapen går för kommer du att dö och dö igen i mitten på den här banan. Gillar du inte att möta krypskyttar ska du undvika MakoMart för här kommer krypskyttarna att ta varje chans att knäppa dig när du rör dig i mitten på banan. Men gillar du svettig och blodig närstrid så är det bara att kasta dig in i mitten av den här banan och ge dig rakt in i kampen. För här kan det bli rent vansinnigt intensiva striden om mitten av banan i de flesta av lägena.

3. Blackbelly Skatepark

Den här banan är fantastisk kul i Tower Control. Med alla sina höjdskillnader och trånga korridorer är det en fröjd både att leda tornet och att försvara sig mot tornet. Men även Splat Zones är en dröm, med två olika zoner att inta och massor av höjdskillnader och kanter kring zonerna. Vill du dominera på den här banan i Splat Zones så får du verkligen röra på dig. Om du inte hittar någon höjd som fienden inte har koll på, där du i lugn och ro kan spamma Splatbomber eller Autombomber in i zonerna förstås…

Alla bergen och dalarna i mitten av banan gör också att banan skapar förutsättningar för roliga matcher i Turf War. Blackbelly Skatepark är en perfekt bana att testa nya vapen på, för här får man verkligen se vad ens sekundär- och specialvapen går för.

2. Snapper Canal

Snapper Canal är en av de banor som lutar inåt mot mitten. Och här är det verkligen tal om en rejäl lutning från boet in till mitten. Men det är också en bana med många skrymslen och vrår, och en av de banor där Rainmaker-matcherna faktiskt drar sig ut över precis hela banan, så det gäller att hålla utkik över vilken av alla vägar som motståndarna egentligen tänker ta.

Trots att det är en skarp vandring uppåt mot fiendens bo, är det här en bana där ett lag snabbt kan mobba sig rakt in i motståndarnas bo och döda en match på en gång. För för många i ditt lag på samma gång på den här banan ligger ni rejält illa till, för trots den skarpa vandringen uppåt för det attackerande laget kan de lätt sätta rejäl press på ditt lag om hela ditt lag har hamnat uppe i boet.

Vid en första anblick ser banan ut som den är gjord för att man lätt ska kunna försvara sig i Tower Control, så det kommer som en överraskning när man inser att banan faktiskt är rätt svår för det försvarande laget i Tower Control. Det är nämligen lätt att komma på mellanhand som försvarare på den här banan och inte göra någon nytta alls eller än värre bli nerskjuten av de som rider på tornet, istället för tvärt om. Utan samarbete i det försvarande laget kan det attackerande laget dundra rakt in i ditt bo med tornet och matchen är över innan du fattat vad som hänt.

1. Manta Maria

Den bästa banan i Splatoon 2 är Manta Maria. Detta skepp som ligger ute till havs är en av de mest kompakta banorna, och en av de banor som bjuder på de mest intressanta, böljande och intensiva matcherna. Som de flesta av banorna är det mittpartiet som är den avgörande frontlinjen, men med sina två nivåer och fyra upphöjda kanter finns här massor av möjligheter att överraska, överrumpla och översvämma fienden för att ta över initiativet i matchen.

Alla spellägen är en dröm på den här banan, men den stora favoriten är Rainmaker. Om jag bara fick välja ett spelläge och en bana skulle jag välja Rainmaker på Manta Maria. Trots att banan är så kompakt finns det tre olika vägar att ta mot målet och det gäller att hänga med som försvarande lag om du inte ska bli helt akterseglad.

Då Manta Maria är så överskådlig är den en utmärkt bana för nybörjaren. Här är det i princip omöjliga att gå vilse, utan man vet hela tiden vart man är. Det är också detta som gör banan så underhållande för en rutinerad spelare; man behöver aldrig fundera på vart man ska egentligen, utan man kan helt fokusera på den hårda, böljande kampen.

Inga fler artiklar