En nybörjarguide till Splatoon 2: Klädernas magiska egenskaper

Välkommen till den fjärde delen (av fem) i vår nybörjarguide till Splatoon 2. Idag kollar vi in spelets kläder och de fördelar du kan få av att välja rätt plagg.

Det är kläderna som gör inklingen sägs det, och även om det viktigaste är att du kan hantera spelets vapen, så är det aldrig fel att ha rätt kläder för rätt sammanhang. Alla kläder i Splatoon 2 har nämligen huvudegenskap och en till tre underegenskaper knutna till sig, och de kan göra en stor skillnad under spelets matcher.

Det finns tre former av kläder i Splatoon 2: huvudbonader, tröjor och skor. Alla kläder har en, två eller tre stjärnor. Dessa stjärnor är inte ett betyg på hur bra klädesplagget är utan är ett mått på hur många av platserna för de tre underegenskaperna som finns upplåsta när du köper plagget nytt. Alla kläder har en huvudegenskap. Den kan aldrig ändras. Den är mer kraftfull än de tre underegenskaperna. Alla kläder har också möjlighet till att innehålla upp till tre plaster för tre underegenskaper. Dessa underegenskaper kan ändras på flera olika sätt.

Klädernas egenskaper

Men innan vi kollar på hur du levlar upp egenskaper och ändrar vilka egenskaper som finns på plaggen, så låt oss titta närmare på vilka egenskaper som finns i spelet.

Om du öppnar spelets meny med hjälp av X och går till flik nummer två så finnar du en avdelning där alla spelets egenskaper finns samlade. Här kan du i lugn och ro se vilka fördelar varje egenskap ger och vilken symbol som hör till vilken egenskap.

Reddin-användaren clearrants har satt ihop följande praktiska sammanfattning:

Vilka egenskaper du ska skaffa till dina kläder beror på två saker: din spelstil och det vapen som du använder. Byter du mellan och spelar med flera olika vapen kan det vara bra att ha flera uppsättningar kläder med olika egenskaper som du byter när du byter vapen. Att spela med ett närstridsvapen kräver andra egenskaper än att spela med ett krypskyttegevär.

Men hur vet du vilka egenskaper som bäst passar just din spelstil? Det gäller att vara uppmärksam när du spelar på i vilka situationer du får problem. Får du snabbt slut på färg? Använder du sekundärvapnet ofta? Går det för långsamt för dig att ta dig fram över banan? Superhoppar du ofta?

Innan du är säker på riktigt vad du vill ha för egenskaper finns det vissa grundegenskaper som det alltid är bra att satsa på. Egenskaper som att simma snabbare och gå fortare är alltid bra. Egenskaper som gör att vapnet drar mindre färg eller fyller på färg snabbare är viktigt för de flesta. Eller en egenskap som X som gör att du kan röra dig lite bättre i motståndarens färg är bra för alla som gillar att vara i frontlinjen.

Men hur stor skillnad gör de här egenskaperna i praktiken? Youtube-användaren ThatSrb2DUDE har satt ihop ett par videor som visar egenskapernas effekter i praktiken:

 

Sedan finns det de mer specifika egenskaperna. Egenskaper som Ninja Squid som gör att det inte syns när du simmar genom ditt eget lags färg (bra för närstridsvapen!). Eller Stealth Jump som gör att inte spelare på ett visst avstånd ser var du kommer att landa när du superhoppar. Eller Opening Gambit och Last-Ditch Effort som ser bonusar de första trettio respektive de sista trettio sekunderna i en match.

Tänk också på att vissa egenskaper passar bra ihop med varandra. I och med att Ninja Squid har som nackdel att man simmar lite långsammare med den, så passar den bra ihop med X.

De här mer specifika egenskaperna måste du helt enkelt testa och se om det gör någon skillnad för just hur du spelar. Märker du någon skillnad eller är det bättre att satsa på de säkra korten?

Men låt oss säga att nu vet vilka egenskaper du vill ha, hur får du då tag i dem? Jo, så här gör du…

Att hitta dina egenskaper

Det finns flera olika sätt att få tag i kläder i Splatoon 2:

* Du kan köpa dem i de tre butikerna (efter att du nått level 4).

* Du kan beställa de kläder som inklingarna på torget har via Murch.

* Du kan beställa kläder via Nintendos mobilapp och hämta ut dem hos Murch.

* Du kan vinna kläder i Salmon Run.

Alla klädesplagg har en huvudegenskap som aldrig går att ändra. Huvudegenskapen är mer betydligt mer kraftfull än de tre underegenskaperna, så det viktigaste är att välja ett plagg med rätt huvudegenskap.

Tänk på att bara de Vanliga Egenskaperna finns som underegenskaper. De Unika Egenskaperna finns bara som huvudegenskaper. (Se bilden ovan.) Så det är ingen mening att försöka få tag på kläder med Unika Egenskaper som underegenskaper, för de existerar helt enkelt inte.

När du köper ett plagg i en av de tre butikerna, så är underegenskaperna ännu inte upplåsta, så du måste låsa upp underegenskaperna genom att levla upp klädesplagget i Turf War eller i de tre rankade lägena. Du levlar upp de tre underegenskaperna en i taget, och på var och en av de tre platserna får du en slumpmässigt utvald egenskap.

Men vad händer om du inte är nöjd med de underegenskaper som spelet slumpar fram? Om det inte alls var vad du ville ha? Det leder oss till handelsmannen Murch!

Murch

Till höger om tornet på Inkopolis Plaza sitter denne skumme filur. Han har en hel del tjänster att bjuda på. Tjänster som inte är så viktiga de första timmarna i spelet, men som bli desto mer betydelsefulla längre fram när du har levlat upp en del i graderna.

Murch erbjuder följande tjänster:

* Du kan beställa de kläder som inklingarna på torget har via honom.

* Du kan hämta ut de kläder du köpt via Nintendos mobil app hos honom.

* Han kan fylla platser för egenskaper på enstjärniga och tvåstjärniga kläder, så att de också får upp till tre underegenskaper.

* Han kan rensa bort alla underegenskaper från ett klädesplagg med tre fyllda underegenskaper, så att du kan börja leva dem igen. Dessutom får du egenskapsfragment.

* Han kan lotta om underegenskaperna på ett plagg med tre fyllda underegenskaper. Och dessutom får du de egenskapsfragment som du lottat bort.

* Om du har samlat tio egenskapsfragment av en specifik egenskap kan du byta ut en underegenskap på ett plagg till den kategori som du har tio egenskapsfragment i.

Inget av allt detta gör han naturligtvis gratis, utan det finns ett pris för allt. Låt oss gå kolla närmare på hans tjänster och se vad priset för framgång är:

Murch: Beställa kläder på torget

Om du trycker A på någon av inklingarna på torget så får du se vilka tre klädesplagg med vilka egenskaper som just den spelaren har. Om det är något plagg du vill ha är det bara att beställa plagget så fixar Murch det.

Det är finns dock fyra saker att tänka på:

* Du kan bara beställa tre plagg åt gången, och du kan bara hämta ut ett plagg om dagen. Du får plagget följande dag (eller om du inte spelar nästa dag, när du loggar in nästa gång).

* Det kostar mer pengar att beställa plagg via Murch än att köpa dem i butikerna.

* Du får oftast inte exakt de egenskaper på plagget som inklingen har. Huvudegenskapen blir den samma, men underegenskaperna kan det bli lite hur som helst med. Det förefaller som om ju färre upplåsta egenskaper plagget har desto större chans är det att Murch hittar ett exakt likadant plagg att sälja dig.

* Se till att beställa ett plagg med tre stjärnor om du vill ha alla underegenskaperna upplåsta från början.

Prata bara med Murch följande dag så får du plagget som du har beställt. Om du inte är nöjd med plagget som Murch har fått tag på, så kan du tacka nej till det och behöver inte betala något.

Murch: Fylla på platser för underegenskaper på plaggen

Ett nytt enstjärnigt plagg saknar alltså två platser för underegenskaper och ett tvåstjärnigt plagg saknar en plats. Det här kan dock Murch fixa, så att du får alla tre platserna tillgängliga.

För det vill han inte ha pengar, utan han vill ha Supersniglar! Supersniglar får du genom att delta i de månatliga specialevangemangen Splatfest (se nästa del av den här guideserien!), eller så får du dem efter att du nått level 30 i rankingen.

Tänk på att den andra skillnaden mellan en-, två- och tre-stjärniga plagg är att enstjärniga plagg tar kortare tid att levla och låsa upp de tre underegenskaperna på än tvåstjärniga plagg, och tvåstjärniga plagg tar kortare tid att låsa upp underegenskaperna på än trestjärniga.

Murch: Lotta om underegenskaperna på ett plagg

Det finns ytterligare en sak som du kan använda dina Supersniglar till: att lotta om de tre underkategorierna på ett plagg. Det måste vara fyllt med tre underkategorier för att Murch ska göra detta. Det sparar onekligen tid i jämförelse med att levla upp dem via online-matcher. Och dessutom får du egenskapsfragment på köpet av de egenskaper du lottat om. Vilket du också får om du…

Murch: Rensa bort underegenskaperna från ett plagg

Om du är villig att betala tjugotusen så kan Murch skrapa bort underegenskaperna från ett plagg. Du får du egenskapsfragment av de egenskaper som du skrapat bort.

Sedan är det bara att återvända till Turf War eller de tre rankade lägena och börja samla på egenskapsfragment igen.

Den korta och den långa vägen att få just de egenskaper du vill ha

Problemet med att få precis de egenskaper du vill ha på dina kläder i Splatoon 2 är att det kan ta tid. Väldigt mycket tid. Det kan ta hundratals timmar. Eller tusenstals om du har otur eller vet hur man gör det mest effektivt. Och frågan är om det verkligen är värt besväret?

Den korta vägen är att du väljer tre klädesplagg som har de tre huvudegenskaper som du är mest intresserad av. Och om det nu behövs använder du Supersniglar för att låsa upp alla tre platserna för underegenskaperna. Sedan levlar du upp kläderna i Turf War och de tre rankade lägena, och får underegenskaper på alla de tre platserna på klädesplagget. Är du inte nöjd med vad spelet slumpar fram kan betala tjugotusen hos Murch för att testa igen, eller så kan du lotta om de tre underegenskaperna hos Murch till priset av en Supersnigel. Upprepa tills du får fram ett resultat som du är hyfsat nöjd med.

Man ska inte underskatta nyttan som egenskaperna kan göra i Splatoon 2, men man ska inte heller överskatta dem. Det är viktigare att du väljer rätt vapen för din spelstil, att du lär dig att sikta, att du lär dig att samarbeta med andra utan röstchatt, och att du lär dig hur banorna ser ut, än vilka egenskaper du väljer på kläderna. Så länge du ser till att ha tre underkategorier på varje plagg, och se till att du har några av de ”säkra” egenskaperna som att simma snabbare eller att vapnet fyller på färg snabbare, så kommer du långt med det.

Men om du nu är bestämd att du vill ha precis de tolv egenskaperna som du vill ha så återstår den långa vägen. Den ser ut så här:

* Välj ut tre klädesplagg som har de huvudegenskaper som du vill helst ha.

* Klä dig i dessa och använd dem i Turf War och de tre rankade lägena tills alla underegenskaperna är fyllda. Har du supertur och spelet ger dig precis de tre underegenskaper du vill ha, är det bara att gratulera!

Om inte, vilket är de troligaste, så upprepa att skrapa och låsa upp egenskaperna på kläderna, tills du i alla fall har en, eller förhoppningsvis två, av de egenskaper du vill ha på varje plagg.

* Välj ut ett par plagg som har störst chans att lotta fram just de egenskaper som du fortfarande saknar. Ja, olika klädmärken har olika stor chans att lotta fram en viss underegenskap, och viss minskad chans att lott fram andra.

Reddit-användaren ipwntmario har gjort följande pedagogiska bild över listan:

* Rada upp matcher i Salmon Run och vinn så många biljetter till dryckerna i snabbmatskiosken som möjligt.

* Klä dig i de plagg som har det märke som har störst chans att få precis den egenskap du är ute efter ha, och ta och drick den dryck i snabbmatskiosken som ger störst chans att få den egenskap du vill ha.

* Med klädesplaggen på kör du Turf War och de tre rankade lägena till du levlat upp klädesplagget, så att du har tre underegenskaperna fyllda.

* Gå till Murch och radera bort alla underegenskaperna från plaggen, så att du får egenskapsfragment.

* Tillbaka till Turf War och de tre rankade lägena och levla upp klädesplagget igen, så att du åter har tre underegenskaper upplåsta. Och sedan till Murch igen och skrapa bort egenskaperna, så att du får ännu fler egenskapsfragment.

* Vid behov, gör ett par vändor i Salmon Run igen.

Tänk på att belöningarna i Salmon Run också kan ge egenskapsfragment!

* Fortsätt så tills du har tio fragment av den egenskap som du vill ha. Be Murch att lägga till egenskapen på ett av de tre klädesplagg som du egentligen vill ha.

* Upprepa proceduren tills du har fyllt alla tre klädesplaggen med precis de egenskaper som du vill ha.

Klart!

(Observera att det tidigare fanns ett sätt att snabba på processen betydligt genom att använda Splatfest T-shirten. Efter en uppdatering har dock Nintendo gjort det knepet obsolet, så det fungerar alltså inte länge.

Att skrapa bort egenskaper från Splatfest T-shirten kostar dock bara 2000 guldpengar istället för 20000 för alla andra plagg, så det är dock ett plagg som fortfarande att attraktivt att använda om du har dåligt med pengar.

Du behöver 22500 poäng att fylla en Splatfest T-shirt med tre underegenskaper, jämfört med 18000 poäng för ett enstjärnigt plagg, 21000 för ett tvåstjärnigt och 24000 för ett trestjärnigt.)

Rena” plagg

För många Splatoon 2-spelare är det en stor sak att skaffa sig så kallade ”rena” plagg. Det är ett klädesplagg där alla fyra egenskaperna är av samma egenskap.

Det finns dock två problem med ett sådant plagg:

* För det första kostar den andra underegenskapen av samma sort på ett plagg 20 fragment och inte 10. Och den tredje kostar 30 fragment. Tre lika egenskaper kostar alltså 60 fragment, jämfört med 30 fragment för tre olika egenskaper.

* Egenskaperna blir mindre kraftfulla om du har flera av samma på ett plagg, än om du har tre olika egenskaper.

Vill du att platserna för de nio underegenskaperna på dina tre klädesplagg ska bestå av tre platser av tre olika egenskaper, är det alltså bättre att de tre plaggen består av tre olika egenskaper på varje, än att du har tre plagg med tre lika egenskaper på varje plagg.

Tidigare delar:

I del 1 såg vi närmare på de olika spellägena, när de finns tillgängliga och hur du levlar upp.

I del 2 så bjöd vi på tips och tricks som är bra att veta för att komma igång med kampen online och besegra motståndet.

I del 3 såg vi närmare på torget som är spelets hubb; dess tre lobbys och fyra affärer och andra aktiviteter.

Kommande delar:

Och i den femte och sista delen ser vi närmare på Splatoon 2s stora festlighet – Splatfest.

Inga fler artiklar