En nybörjarguide till Splatoon 2: tips och tricks

Välkommen till den andra delen (av fem) i vår nybörjarguide till Splatoon 2. Idag kollar vi in de saker i spelet som du kanske du missat, och de tips och tricks du behöver för att skjuta i höjden av rankingen!

Level 1 tips

Bli bekant med spelet genom att testa enspelarkampanjen först

Börja gärna med att spela ett par banor av Hero Mode innan du ger dig ut online, så du blir bekväm med rörelsestyrningen, och du lär dig att effektivt byta mellan squid- och inkling-form, hur du snabbt tar dig upp för väggar, och hur de olika vapnensorterna fungerar.

Välj inte bort att spela med rörelsestyrning

Spelet låter dig att välja om du vill spela med rörelsestyrning, i så väl bärbart som stationärt läge. I början känns det väldigt konstigt att sikta genom att vinkla Switchen upp och ner. Välj dock inte bort denna styrning bara för att det känns avigt i början! Efter en halvtimme eller timme i enspelarkampanjen så känns rörelsestyrningen hur naturlig som helst, och du har en fördel i matcherna mot de som valt att välja bort funktionen.

Glöm inte att ställa in känsligheten i styrningen!

I samma meny som du ställer in om du vill ha rörelsestyrning eller inte kan du även ställa in hur känslig styrningen ska vara. Ju mer känslig styrning du har desto snabbare kan du sikta in dig på fienden under striderna. Ställ dock inte in styrningen känsligare än du klarar av, utan se till att hitta precis den inställning som passar just dig bäst. Detta kan du göra i lugn och ro på träningsbanan i vapenbutiken.

Glöm inte bort att använda kartan!

Genom att trycka X mitt i en match får du upp en praktisk karta över matchen. Du kan se var dina medspelare är, och vilken del av banan som är färgad i vilket lags färg.

Via kartan kan du även superhoppa till vilken som helst av dina tre lagkamrater. Man kan göra detta genom att välja en medspelare med styrkorsknapparna och sedan trycka A.

Det kan dock vara förvirrande att se vilken av medspelarna om är kopplade till vilken knapp, speciellt när alla rör sig på kartan, och viktiga sekunder kan gå förlorade. Ett bättre sätt är att använda den högra analoga sparken och röra markören till den medspelare du vill hoppa till och sedan trycka A. Du behöver inte ens sätta markören direkt över en medspelare, utan placerar du markören precis bredvid en spelare så hoppar du helt enkelt till den medspelare som är närmast markören. Praktiskt!

Att superhoppa är sällan viktigt i Turf War, men desto mer viktigare i de tre rankade lägena, där det i vissa lägen är ett måste för att inte förlora mark i striden. Så se till att testa funktionen redan från början, så den sitter i ryggmärgen när du låser upp de rankade lägena vid level 10.

Vad du framför ska hålla koll på är med kartan i Turf War är om någon fiende har tagit sig in i ditt lags del av banan och håller på att ringa in ditt lags bo med sin färg. Det är förmodligen något som bör åtgärdas genast! Tänk på att du kan superhoppa tillbaka till ditt lags startpunkt även om ingen medspelare befinner sig där!

Bli bekväm med att byta fram och tillbaka mellan inkling och squid

I Splatoon 2 är nyckeln till framgång att byta fram och tillbaka mellan barn och bläckfisk på ett effektivt sätt. Hamnar du i en strid med en annan spelare och inser att du har slut på färg i vapnet är det helt enkelt kört. Det är också lätt hänt när man möter en fiende att man bara stå stilla och koncentrerar sig på att försöka skjuta ner fienden, men det är att inbjuda till ett misslyckande.

När du närmar dig en fiende så tänk på att om du skjuter ner marken omkring fienden i din färg, så får fienden svårare att röra sig. Tänk också på att du inte behöver skjuta ner fienden direkt, utan du kan skjuta på fienden, byta till bläckfisk, simma runt fienden, och åter skjuta på fienden för att avsluta attacken. Tänk även på att du också kan simma uppför väggar och skjuta på fienden ovanifrån. Att bara ställa sig rakt upp och ner och skjuta på fienden är alltså sällan det bästa (om du inte överraskat fienden genom att smugit dig på fienden bakifrån eller uppifrån förstås).

Tänk också på hur lång räckvidd ditt vapen har, så att du inte attackerar fiendespelaren för tidigt, eller för sent.

Så att använda omgivningarna, sitt lags färg, avståndet till fienden och det faktum att du kan byta från squid och inking till din fördel är nyckeln till framgång i striderna i Splatoon 2.

Bättre fly än illa fäkta i Turf War

Turf War handlar om att färga banan i ditt lags färg, inte att ta så många kills som möjligt. Stöter du på ett gäng av två fiender, eller än värre tre fiender, är det ingen skam att fly din väg till en annan del av kartan.

I de tre rankade lägena kommer ditt lag att vara centrerade kring ett visst objekt, och i stort sätt hålla ihop med varandra, men i Turf War är det inte ovanligt att alla fyra spelarna i laget håller till på var sitt del på kartan. Innan du blivit skicklig på spelet är det ingen bra idé att ensam ge sig på två spelare. När du blivit riktigt bra på spelet går det alldeles utmärkt att ta död på tre spelare efter varandra med rätt vapen och rätt taktik (och lite tur), men i början av spelet är det ingen skam att lägga bläckfisktentaklerna på ryggen och fly sin väg när det börjar att osa katt. Det är istället att rekommendera.

Möter du ett bättre lag, se till att kämpa med någon annan

I Turf War är det sällan att rekommendera att alla fyra i laget håller ihop på kartan. Det är inte den mest effektiva taktiken för att måla så mycket mark i lagets färg som möjligt, och ni alla fyra målar på samma ställe. Dock kan två spelare som håller samman göra mycket nytta. Blir du dödad gång på gång utan att du tycker att du gör mycket nytta däremellan, så ta rygg på den spelare i ditt lag som verkar mest rutinerad, och ger er på motståndarna som ett team av två. Innan matchen börjar kan du kolla vilken spelare i ditt lag som har högst rakning, och se till att följa denne i matchen. Det finns mycket att lära av att bara kolla vad dina medspelare gör, och testa samma sak.

Glöm inte bort att använda sekundär- och specialvapnet

Varje vapen i Splatoon 2 är egentligen en uppsättning om tre vapen. Förutom sitt huvudvapen har man även ett sekundärvapen och ett specialvapen. Sekundärvapnet är ofta någon form av bomb som man kastar. Sekundärvapnet och huvudvapnet delar på samma färgbehållare, och då sekundärvapnet drar nästan all färg du har i behållaren, så går det inte använda när du redan har använt huvudvapnet en del, utan att fylla på med mer färg däremellan. Således är det mer eller mindre nödvändigt att genast förvandla sig till en bläckfisk direkt efter att man använt sekundärvapnet, för att fylla på med mer färg.

Det tredje vapnet, specialvapnet, delar inte behållare med de andra två vapnet i setet. Istället måste specialvapnet laddas upp innan du kan använda det. I takt med att du färgar marken i ditt lags färg så fylls en speciell mätare, och när du färgat nog mycket mark är denna superattack redo att användas.

Tänk på att om du blivit dödad innan du hunnit använda specialvapnet, så förlorar du din chans, och måste åter fylla upp specialmätaren igen. I Turf War finns det sällan någon anledning att spara din superattack någon längre tid, utan det är bäst att använda den så snabbt som möjligt, och sedan börja ladda upp till en ny attack så fort som det bara går. I de tre rankade lägena är dock situationen en annan: här handlar det om att använda specialattacken vid exakt rätt tillfälle: till exempel när ditt lag ska göra en push in i motståndarlagets bo (i Tower Control och Rainmaker), eller för att stoppa motståndarlaget när de är på väg att tränga sig in i ert bo.

I Salmon Run är det lätt att glömma bort att använda sekundärvapnet och specialvapnet mitt i de intensiva vågorna av fiender som väller över er, så se till att påminna dig om att använda dem! Det speciella med Salmon Run är att du alltid har splatbomber som sekundärvapnen, och att specialvapnet bara går att använda två gånger och att det inte behövs laddas upp innan du ska använda det.

Det grundläggande tipset i Salmon Run är att spara de båda omgångarna av specialvapnen till den tredje och sista vågen, där det förmodligen kommer att behövas mest, men att naturligtvis använda det redan tidigare om det blir en akut kris.

Glöm inte bort väggarna!

Tänk på att väggarna inte räknas in i slutsumman som avgör om ditt lag vinner en match i Turf War eller inte. Det är bara marken som räknas!

Med det sagt så är det ändå viktigt att färga väggarna. Att ta sig upp på högre mark är nämligen livsviktigt, framför allt i de tre rankade lägena. Men börja med att lära dig hur banorna ser ut på marken, så att du hittar överallt. När du lärt dig marken i alla banorna kan du börja att lära dig hur banorna ser ut även i vertikal led.

Men när du kommer till level tio och låser upp de rankade lägena, så måste du ha lärt dig hur banorna ser ut i vertikal led, då det är helt avgörande i dessa lägen att kunna ta högre mark när striden blir intensiv.

Glöm inte heller bort att du kan simma snabbare upp för väggarna om du upprepade gånger trycker på hoppknappen!

De sista trettio sekunderna av en Turf War-match är den viktigaste tiden

I de tre rankade lägena kan de första trettio sekunderna avgöra hela matchen, men det gäller inte i Turf War. Här är det istället vanligtvis de sista trettio sekunder som är de viktigaste. Det spelar ingen roll om ditt lag varit i ledningen i Turf War under hela matchen, om motståndarlaget tar över ledningen de sista tio sekunderna. Det är bara resultatet vid slutsignalen som gäller.

I och med att en Turf War match ofta böljar fram och tillbaka – i alla fall vid jämna lag – så gäller det se till att det böljar fram för ditt lag precis när matchen tar slut.

Det finns flera sätt att ordna detta på. Vi har tidigare påpekat att det viktigste i Turf War inte är att skjuta ner motståndarna. De sista trettio sekunderna av matchen är läget dock annorlunda. Har du chansen att ta ner en eller helst flera av motståndarna under de sista trettio sekunderna, så tar den! Att slösa bort de sista tjugo sekunderna av en Turf War match på att respawna är det sista man vill göra.

Likaledes har vi påpekat att det inte finns någon anledning att spara sin superattack i Turf War. Åter igen, under de sista trettio sekunderna är läget ett annat. En väl tajmad superattack – till exempel en Inkjet eller Ink Storm eller Ink Armor – kan vara helt avgörande i slutet av en match i Turf War.

Att vara aggressiv under de sista trettio sekunderna av en match kan vara nyckeln till segern, men var inte så aggressiva att ni får alla i laget dödade i slutet av matchen, för det är en kungsväg till en förlust.

Level 2 tips

Testa vapnen i vapenbutiken

Genom att trycka Y i vapenbutiken kommer du till en speciell arena, där du kan testa vapnen innan du köper dem. Dessutom kan du i lugn och ro även testa vapen du redan har köpt här. Ett utmärkt tillfälle att göra sig bekant med vapnens sekundär- och specialvapen.

Vapenbutikens arena är också ett utmärkt ställe att träna upp träffsäkerheten. Märker du att du förlorar fler dueller än du vinner online är det dags att träna på träffsäkerheten. Se först till att du har rätt känslighet inställd i styrningen, och ge dig sedan på att träna på dockorna i vapenbutiken träningsarena.

Här är en Youtube-video som visar ett par praktiska övningar som gör att du blir bättre på att sikta så att du får bättre lycka i striderna i spelet:

Level 6 tips

Pålitliga standardvapen för Turf War och de tre rankade lägena

Vid level sex låser du upp möjligheten att köpa en Aerospray MG. Det tycker jag definitivt att du ska göra. Aerospray MG är mångt och mycket standardvapnet i Turf War. Den täcker en stor yta snabbt, och sekundärvapnet och specialvapnet är effektiva och lätta att använda.

Standardvapnet för de tre rankade lägena är för många spelare Tentatek Splattershot. Den låser du upp vid nivå 4. Det kan vara en bra idé att testa det vapnet innan du ger dig in i de tre rankade lägena vid level tio. Det är inte så att du måste använda det vapnet, inte på något sätt; passar din spelstil något annat vapen, så använd det istället. Men Tentatek Splattershot är väldigt enkel att använda och gör jobbet för att hålla stånd mot motståndarna i de täta strider som oftast uppstår i de tre rankade lägena.

Specialattacken Inkjet är också väldigt användbar, speciellt i slutet av matcherna. Även om attacken har förlorat i styrka i en av uppdateringarna sedan spelet släpptes.

Det finns många guider online för vilka fyra-fem vapen som är bäst för vilket läge, så kolla in någon av dessa och testa de vapen som rekommenderas innan du ger dig in i de tre rankade lägena. Men tänk på att vapnens styrkor ständigt förändras via uppdateringar, så se till att du väljer en uppdaterad guide. Testa vart och ett av vapnen som rekommenderas och se vilket som passar dig bäst.

Lär dig känna banorna i lugn och ro

I menyn där du väljer vilken typ av onlinematch som ska spelas kan du välja att förhandsgranska de aktuella banorna genom att trycka Y. Använd den funktionen! Då får du i lugn och ro gå runt på banorna i ensamhet, och kan lära dig hur de ser ut och vilka genvägar som finns, och vilka gömställen som finns där du kan lägga dig i bakhåll.

Ett annat tips för att lära dig hur banorna ska användas är att kolla in en proffsturnering på Youtube eller Twitch. Kolla till exempel in INK TVs kanal på Twitch. Även om proffsspelarnas spelstil kanske inte är något du klarar av att efterlikna i början, speciellt inte utan röstchatt, så är det ett bra sätt att lära sig var alla genvägarna finns på de olika banorna och vilka ställen som är bäst för att lägga sig i bakhåll.

Det finns även videos på Youtube som visar de bästa vägarna för att bära Rainmakern genombanorna. Här är till exempel en bra video:

Level 10 tips

Tänk på att banorna inte ser exakt likadana ut i alla lägen!

En sak som kanske inte är självklar från början är att trots att det är samma banor som man spelar på i Turf War som i de tre rankade lägena, så ser inte banorna exakt likadana ut i de fyra spellägena. Så väl stenar som du kan färga och klättra på som svampar du kan förstora och klättra på och färgkanor (se nedan) du kan aktivera och rida på befinner sig på olika ställen på banorna i de olika lägena. Så innan du ger dig in i de tre rankade lägena, så se använd förhandsgranskningen och lär dig hur varje bana skiljer sig i de olika lägena. Det kommer snart att visa vara helt avgörande för succé eller fiasko för ditt lag.

Se till att använda svamparna och färgkanorna i de rakande lägena

I början av spelet kan man undra vad de här svamparna är till för:

Eller de här märkliga tingestarna:

Svamparna växer när du skjuter på dem, och du kan sedan glida upp för dem i bläckfisk-form. De har ingen större inverkan på Turf War, men i de tre rankande lägena kan det vara skillnaden mellan natt och dag.

Att snabbt ta sig upp till högre mark är helt avgörande i framför allt Tower Control och Rainmaker. Så om du har några sekunder över i stridens hetta så se till att skjuta upp svamparna i ditt lags färg, så att ni kan använda dem. Det kan visa sig helt avgörande längre fram.

Färgkanorna (inkrails) är inte heller så viktiga i Turf War (med undantag av Moray Towers), men kan spela en avgörande roll i de tre rankade lägena. Du aktiverar dem genom att skjuta färg på dem.

Om du sedan går över i bläckfiskform kan du följa banan rakt genom luften och hoppa av när du vill.

Väldigt viktigt på till exempel Rainmaker på Humpback Pump Track. (Se videon ovan.)

Tänk på att du kan ta dig uppför väggar även när du bär på Rainmakern

Det är inte helt logiskt att man kan bära på Rainmakern även i bläckfiskform, och än mindre att man kan ta sig upp väggar med Rainmakern i högsta hugg när man är i bläckfiskform, men det kan man. Speciellt viktigt att tänka på i Moray Towers.

Undvik att hela laget slås ut i de rankade lägena

I de rankade lägena kommer du att dö. Hela tiden. Det kommer alla andra också att göra. Med hjälp av superhoppet kan du dock snabbt fortsätta rakt in i stridens hetta genom att hoppa till en av dina lagkamrater. Men det går förstås inte om alla är döda. Då får ni alla starta från utgångspunkten och motståndarlaget har raka gatan genom kartan.

Om du är den enda överlevaren i ditt lag, kan det vara en bra idé att vara lite defensiv och ta ett steg tillbaka från den värsta striden och vänta på att dina lagkamrater superhoppat till dig innan ni gör en ny framryckning mot fienden.

Överanvänd inte superhoppet!

Visst är superhoppet användbart. Att bara kasta sig från utgångspunkten, och flyga genom luften och landa vid det värsta striden, utan att behöva simma rakt genom hela banan. Missbruka dock inte funktionen, bara för att den är så enkel och lockande!

Problemet är naturligtvis att du inte har någon klar bild vad som händer där du kommer att landa. Och att alla motståndarna ser precis var du kommer att landa långt innan du gör det. Så om du landar vid en lagkamrat som precis dött kommer du förmodligen också att dö på en gång, och hela matchen kan vända till er nackdel!

Det finns vissa tricks som man kan använda sig av. Det finns en egenskap på kläderna som gör att motståndare på ett visst avstånd inte ser var du kommer att landa och en egenskap som gör att du genast kan rulla åt sidan vid ett nedslag. Om du har specialvapnet Splashdown kan du också använda det precis innan du landar och effektivt döda alla nära stående fiender som tror att du kommer att bli ett lätt byte när du landat!

Grundtipset för att använda superhoppet är att inte hoppa till frontlinjen, utan välj hellre den medspelare som är längst bort från motståndarna. Eller om ni har en krypskytt i laget, hoppa till krypskytten. Tänk dock på att en medspelare som står stilla kanske är i färd med att göra ett bakhåll för en motståndare och om du hoppar dit kanske du sabbar alltihopa!

Den bästa hoppet är till en medspelare som precis som du är på väg från boet till frontlinjen, men har hunnit en bit på väg så ett superhopp sparar viktiga sekunder för dig.

Spara din favorituppsättning av vapen och kläder på en amiibo

Amiibos gör ingen större skillnad för Splatoon 2, så det är absolut inget du måste köpa till spelet. Du får ett par klädesplagg som du annars inte kan få tag på, och du låser upp ett intressant fotoläge som är trevligt om du vill ta lite fina inkling-bilder till din blogg. Men sedan finns det en tredje funktion som är riktigt trevlig: du kan spara din favorituppsättning av vapen och klädesplagg på amiibon.

När du kommit till level 10 har du förmodligen skaffat på dig en hög av vapen och din garderob av kläder blir bara större och större. Du kommer att pröva dig fram med olika vapen och olika kläder, men du kommer förmodligen också att skaffa dig en favorituppsättning som du ständigt återkommer till. Om du sparar denna uppsättning på en amiibo, så behöver du bara toucha Switchen med din amiibo i lobbyn och på en sekund har din avatar precis den uppsättning vapen och kläder som du vill ha, utan att du behöver ställa in allt i menyerna. Mycket praktiskt.

Att kommunicera utan voice chatt

För att få voice chat i spelet måste du använda Nintendos mobilapp som finns till iOS och Android. Appen fungerar dock bara i privata matcher. Förmodligen är det enklare att använda en lösning som Discord när du vill chatta med vänner i spelet.

I och med att spelet saknar voice chat med okända medspelare kan det vara lite klurigt att skapa ett bra lagarbete i de rankade lägena. I och med att du lär dig banorna och stiger i graderna så kommer dock medspelarna med största sannolikhet att förstå vad du vill göra när du beger dig till ett visst ställe. Den enkla kommunikation som finns inbyggd gör att om du trycker på den översta styrkorsknappen så ber du dina medspelare att följa dig, och om du trycker på den nedersta styrkorsknappen så berättar du att du befinner dig i fara.

Dessa två meddelanden är av yttersta vikt i Salmon Run, så använd dem där så ofta du behöver. Även i Rainmaker är de värdefulla när du dragit iväg och skapat en väg av färg in mot fiendes bas, som du vill att spelaren som har Rainmakern ska följa.

Använd dem dock inte i onödan och bli pojken som ropade varg. Använd dem bara när det verkligen är av nytta för ditt lag!

Låt Turf War bli ditt träningsläge

Innan du når level 10 kommer förmodligen Turf War att vara det viktigaste spelläget i spelet för dig. Sedan kommer med största sannolikhet de tre rankade lägena ta över.

Men det finns ingen anledning att glömma bort Turf War, bara för att de tre rankade lägena är betydligt mer intensiva. Turf War är ett utmärkt läge för att testa nya vapen och att testa vilka egenskaper på kläderna som bäst passar din spelstil.

Turf War är även ett bra ställen att levla upp egenskaperna på nya klädesplagg.

Det betyder inte att du inte ska ta Turf War på allvar och strunta i att spela för ditt lag, men man får helt enkelt acceptera att högre rankade spelare använder läget för att lära sig hur ett nytt vapen fungerar innan de använder det i de rankade lägena.

Dessutom är Turf War läget som det månatliga Splatfesten kretsar kring, så det kan vara en bra idé att inte helt glömma bort Turf War bara för att de tre rankade lägena lockar!

Bonus-fakta!

Vilka är alla de här G&K?

När du spelar online i Splatoon 2 kommer du att störa på en massa medspelare och motspelare som har G&K i sina namn. Vilka är alla dessa personer?

Guillaume & Kim är två franska Youtube-personligheter. De är specialiserade på att spela en jäkla massa Nintendo-spel. Alla dessa personerna med G&K i sina namn är deras fans.

 

Tidigare delar:

I del 1 såg vi närmare på de olika spellägena, när de finns tillgängliga och hur du levlar upp.

Kommande delar:

I del 3 tittar vi närmare på torget som är spelets hubb; dess tre lobbys och fyra affärer och andra aktiviteter.

I del 4 ser vi närmare på spelets kläder och dess förmågor.

Och i del 5 ser vi närmare på Splatoon 2s stora festlighet – Splatfest.

Inga fler artiklar