Heroes of the Storm: Fenix

Ultrapopulära och superikoniska protoss-hjälten Fenix har till slut teleporterat in sig i Blizzards ständigt växande maskot-MOBA Heroes of the Storm,  för att inte bara besvara en stor efterfrågan hos fansen – men även för att passa på att fira Starcraft-seriens 20-års jubileum.

Redan i det första protoss-uppdraget i Starcraft fick spelare jorden runt stifta bekantskap med den ärotörstande, rättfärdige rymdkrigaren, då i en vanlig ”zealot”-form. Men under kampanjens gång blir hjälten dräpt av den slemmiga zerg-horden och får ett nytt liv inuti en så kallad Dragoon-enhet. Det är i denna formen som Fenix anländer i spelet, vilket passar kalasbra då zealot-rollen redan fylls bra nog av en viss Artanis.

Fenix är en taktisk, smärtsam assassin som trivs bäst lång bort ifrån fienden. Med sin plasmakanon kan Fenix med w, skifta emellan en snabbt avfyrande attack och en mer utdragen boll som skadar mer samt skadar fiender nära ens primära mål. Något som särskiljer Fenix ifrån mängden är hans låga hälsopool som kompenseras av en uppladdningsbar sköld – precis som en riktig protoss-enhet! Detta leder till en löjligt fördelaktighet när Fenix duellerar mot en annan karaktär, det är lätt att byta ut några träffar om man ändå automatiskt bygger upp sin sköld efteråt! Win win!

Andra förmågor hjälten har i sin arsenal är en roterande dödslaser på q, plasma cutter. Man bestämmer vilken area som lasern ska rotera – sedan cirkulerar den tre varv och varje träff skadar och saktar ned fiendehjältar. Blir det för svettigt kan man med e, warp, efter en kort fördröjning teleportera iväg en bit från fienden – men också närmre för att överraska intet ont anande hjältar med ett laserparty. Bägge Fenixs val av heroics är godkända och bra där den ena, planet cracker, avfyrar en laserkanon i en rak linje över hela kartan ifrån Fenixs utgångspunkt. Den andra, purification salvo, scannar av en halvmåne i en god area i valfri riktning varpå hjältar som blivit scannade får smaka på en salva plasmaskott. Lider fienderna av någon nedsaktningseffekt blir skadan dessutom ökad – något som man enkelt kan göra med Fenix egna q-förmåga. Så jag föredrar salvo över planet cracker, med det sagt är den sistnämnda inget dåligt val och fungerar ypperligt i ett lag med mycket crowd control.

Personligen föredrar jag att bygga Fenix med fokus på att förbättra just plasma cutter, eftersom man enkelt klarar av att låsa upp en fjärde cirkulation tidigt i matchen. Är man väldigt aggressiv av sig kan man sätta i att dräpta fiendehjältar nollställer cooldownen på warp för att göra en ”in-och-ut”-attack eller jaga ned fiendelaget. En annan cool talent är arsenal overcharge som sänker cooldownen på ALLA Fenixs förmågor med en halv sekund per auto-attack, även hans heroic.

Att smärtsamt och smidigt dansa in och ut i strid med Fenix är extremt tillfredsställande – och med hans imponerande skadosiffror känns det alltid belönande att peta ned en fiende bit för bit eller att gå all-in och släppa lös hela sin arsenal på en stackars sate. Har man is i magen är Fenix en av de allra bästa hjältarna just nu i spelet och fungerar i vilken match som helst mer eller mindre.

En ny topp-hjälte är här och ska ta plats – som Fenix själv skulle ha sagt; I have returned.

Inga fler artiklar