När mikro blir för mycket

En fråga som många spelskapare ställer sig är hur de kan tjäna pengar på ett spel efter att någon har köpt det, och för många typer av spel så är försäljningen av spelet det enda sättet som de får in pengar, speciellt när det kommer till spel för en spelare. Men det finns några sätt att få in pengar under en längre period för varje enhet. Prenumerationer är väldigt vanligt inom MMO-RPG som World of Warcraft där man betalar en mindre summa varje månad för att kunna spela. Ett annat alternativ är att spelet är gratis att spela, den så kallade ”freemium”-modellen eller ”free to play”. Med detta menas att man spela gratis men även ha möjligheten att köpa saker för riktiga pengar och vad som erbjuds beror ofta på vad det är för spel.

I Asien är det väldigt populärt att kunna köpa starkare vapen och utrustning än vad man kan få genom att spela, så kallat Pay for Power. Här i väst är det mer populärt att istället köpa saker som större förvaring, snabbare fordon och mer erfarenhetspoäng för att inte direkt göra spelet lättare, men smidigare att ta sig igenom, även kallat Pay for Convenience. Men vad det än handlar om så går alla dessa typer av köp under ett gemensamt namn – micro transactions.

Man kan i breda drag säga att det finns två typer av mikrotransaktioner – man köper det man vill ha på en gång, eller man köper en låda som kan innehålla diverse saker men man vet inte exakt vad man får. League of Legends använder sig av det första alternativet, där man köper den karaktär eller utseende man vill ha direkt, medan Overwatch säljer lådor där man kan vinna allt från karaktärskostymer till röstklipp.

Med denna typ av funktion i ett spel så kan man få in mycket mer pengar från en spelare än vad enbart spelet skulle kosta. Jag har själv vid flera tillfällen spenderat några hundralappar i månaden på denna typen av köp under åren, och jag har inte någonting emot det så länge som jag känner att det passar spelet och jag får ut någonting av det. Vet inte hur många gånger jag har spenderat runt 500 kronor i månaden på Overwatch i hopp om att få någonting intressant.

Men det finns tillfällen då även mikro blir för mycket, och på horisonten kommer ett spel där det absolut är för mycket. Shadow of War, uppföljaren till det fantastiska Shadow of Mordor. Shadow of War är ett action-äventyr för en spelare där man slåss mot orcher och liknande för att rekrytera medlemmar till en armé som sedan används för att bland annat anfalla och ta över fort och borgar. Man kan även låsa upp och hitta uppgraderingar, som vapen och rustningar för att göra dem ännu starkare, och olika orcher har olika rang, ju högre rang desto bättre är de. Spelet är helt för en spelare utan någon typ av direkt interaktion med andra spelare.

Så varför har spelet mikrotransaktioner? Det är en fråga som väldigt många har ställt sig, man kan i detta single-player spel köpa lådor som kan innehålla vapen, rustningar, orcher, erfarenthetspoäng med mera, saker som man kan hitta genom att spela spelet som vanligt. Så efter att man har spenderat 600 kronor på ett spel, så vill de att man ska betala dem mer pengar för att inte behöva spela det spel man precis köpte? De sätter ett monetärt värde på din tid, varför slösa tid på att spela när du kan skippa det genom att ge oss mer pengar?

Man blir lite orolig över att spelet inte kan stå på sina egna ben utan detta, att det inte är värt din tid att spela utan det är bättre att köpa det man behöver. Eller ja, chansa på att man får någonting man behöver då man inte vet vad man får i lådan man köper! Men ingen blir tvingad att köpa en låda, man kan lika gärna spela som vanligt utan att spendera mer pengar på det då det inte påverkar ens upplevelse.

Fast spelet har en del för online också. Man kan bygga en armé som används för att försvara ett personligt fort som laddas upp online, och det kommer att finnas en leaderboard för detta läge. Man kan sedan använda sin armé för att invadera andras fort, och om man lyckas så vinner man diverse priser. Låter som ett intressant läge, men det är en sak som skickar intresset till den negativa sidan av skalan.

Man kan alltså köpa lådor och använda de saker man får där i sin virtuella orch-armé, och det finns en risk för att förlora orcher permanent om de dör under ett anfall eller försvar. Så säg att man spenderar lite pengar på att köpa några lådor för att prova, och använder det man vinner i sin olöddrade styrka – men innan man hinner använda det så blir man invaderad av en annan spelare som spenderat en halv månadslön på sin egen här. Vips, så förlorar man allting man spenderade sina hårt förvärvade slantar på – och då det finns en förstaplats att tävla om så kommer folk att spendera pengar på detta, sanna mina ord.

Efter att jag hörde detta så försvann allt intresse jag hade av spelet, och det gör mig så ledsen. Spelet ser fantastiskt roligt ut, och jag vill verkligen spela det! Men jag kan inte stödja denna typen av funktion i ett spel ämnat för en spelare. Det finns ingen som helst anledning att ha denna typen av köp i spelet, och onlineläget är enbart till för att ge folk en anledning till att spendera pengar. Man kan spela detta läge utan att spendera pengar, men chansen för att lyckas kommer med stor sannolikhet att var lägre så ens armé inte är lika kraftig som andras.

Så du har köpt spelet? Utmärkt, kom ihåg att du kan betala mer pengar för att inte behöva spela det, vi vet att din tid är dyrbar, så varför slösa den i onödan genom att spela det spel du just betalat 600 kronor för….?

Spelet släpps även inom samma period som både Destiny 2 till PC och Mario Odyssey, så det är inte som om det hade nog emot sig redan.

Inga fler artiklar