Tankar om Dragon Ball FighterZ-betan

Årets hetaste och mest efterlängtade spel för mig är fightingfesten Dragon Ball FighterZ. Ett spel vars mål är att både ge fightingveteranerna en komplex och djup upplevelse och fightingnybörjarna ett spel som bjuder på lättsam och spektakulär action redan från början. Det uttalade målet är att ge både Dragon Ball-fantasterna vad de vill ha och även bjuda på himmelskt spektakel för de som inte vet något om Dragon Ball, men gillar spel där allting blixtrar och exploderar på skärmen precis hela tiden.

Jag är fightingnybörjare och ett Dragon Ball-fan, och sedan Dragon Ball FighterZ avtäcktes på förra årets E3, så har spelet känns som det var gjort precis för mig. En oöverträffad Dragon Ball-karneval där fightingnybörjaren tas emot med öppna armar.

Efter tre timmar med betan är det lätt att konstatera att det finns mycket med spelet som är fantastiskt. Grafiken är helt underbar och det är verkligen som att spela en strid från mangan eller animen. Spelet flyter på alldeles utmärkt, och varje rörelse är mjuk och smidig, samtidigt som det också finns en tyngd i spelets attacker som känns helt rätt.

Trots att allting på skärmen exploderar och skimrar och har sig precis hela tiden, så är det aldrig svårt att se vad som händer, eller avgöra om en attack träffar eller inte. Det var bara när motståndaren valde samma karaktärer som mig som det blev svårt att avgöra vem som var vem i de mest intensiva situationerna.

Det som framför allt lockar för en nybörjare är att styrningen är väldigt enkel att bemästra och även de starkaste attackerna är enkla att utföra. Redan den första timmen kan du utföra otroligt häftiga och vansinniga attacker. Hela Street Fighter-upplägget, att man måste träna i tjugo-trettio timmar i träningsläget för att få till de svåraste attackerna varannan gång man försöker, finns inte i Dragon Ball FighterZ. Under min tre timmar med spelet misslyckades jag inte en enda gång med att få till en attack jag försökte mig på. Lägg till att tutorialen är klar och lättbegriplig och nybörjaren känner sig välkomnad och sedd av spelet.

Spelet är såldes inte svårt vad gällande utförandet av attacker, utan redan från början fokuserat på den mentala kampen spelare mot spelare. Sedan finns det naturligtvis avancerade combos att hitta och lära sig för de erfarna spelarna, men spelets autocombos gör att nybörjaren kan känna sig cool och duktig redan från första början.

Mitt enda problem med spelet, som inte har med själva betans upplägg att göra, är att jag aldrig fattade riktigt hur det defensiva spelet ska skötas. Flytet i matcherna var inga tennismatcher direkt, där bollen snabbt rörde sig från den ena sidan till den andra, utan mer som en fotbollsmatch, där man turades om att att anfalla under rätt långa sekvenser. De bättre spelarna som jag mötte kunde avbryta mina anfall och gå till motattack utan några större problem, så att det finns defensiva möjligheter i spelet är tydligt och klart, men det var så att jag aldrig lyckades förstå den dimensionen av spelet under mina tre timmar med det.

Den stora frågan efter en beta är förstås: kommer jag att köpa spelet eller inte? Den huvudsakliga känslan efter tiden med Dragon Ball FighterZ är att jag definitivt inte är mindre sugen på spelet. Jag kommer inte att köpa spelet på dag ett, utan jag avvaktar att läsa recensioner och andra spelares kommentarer. Att spelskaparna vet hur ett fightingspel ska byggas och att de vet vad som gör Dragon Ball till just Dragon Ball råder det ingen som helst tvekan om. Men jag känner att jag vill läsa på och förstå mer om det defensiva spelet innan jag ger mig in i det här spelet. Även om matcherna var roliga och spektakulära återstod känslan av att det var något som fattades. Vissa matcher kändes det mer som om de båda spelarna turades om att träna combos mot varandra, än att det var en jämn och rättvis fight, som böljade fram och tillbaka.

Men lär jag mig bara hur den defensiva delen av spelet fungerar är det ingen tvekan om att Dragon Ball FighterZ är det drömspel som jag hoppas att det ska vara och längtat efter i ett halvår nu.

Kolla in mina videos från Dragon Ball FighterZ-betan:

Inga fler artiklar