Den rätta känslan

Simulatorer och licens-spel är två syskongenrer. Där simulatorer försöker återskapa en bit av verkligheten och känslan av den, så försöker ett licens-spel att återskapa en fiktiv värld och dess speciella känsla.

Alla som läst Harry Potter eller sett de klassiska Star Wars-filmerna vet att det finns en speciell Harry Potter-känsla och en speciell Star Wars-känsla. Dessutom har de främsta karaktärerna och platserna i berättelserna var sin egen känsla. När man spelar ett Harry Potter-spel eller ett Star Wars-spel är det förstås viktigt att karaktärerna och platserna ser ut som de ska, att musiken låter som den ska, att personer har rätt namn och beter sig som de ska, och att magi och teknik fungerar som den borde, men viktigare än allt detta är att spelets innehåll känns rätt.

Det är just här, i det allra viktigaste, som så många licens-spel misslyckas. Man lyckas få spelfiguren att se ut och bete sig som Harry Potter, men det känns inte som Harry Potter. Det känns som något annat eller så känns det inte alls.

Det är inom detta område som Batman: Arkham Asylum lyckades så fenomenalt bra. Visst, mycket av spelets succé beror på de följsamma striderna, upptäckarglädjen och fingertoppskänslan i detaljerna. Men det viktigaste är att man faktiskt känner sig som Batman när man spelar, och det känns som det är Jokern man är på jakt efter.

Spelföretagens problem med att skapa bra licens-spel påminner om deras problem att skapa bra berättelser i spel. Man vet helt enkelt inte vad en story är och man vet inte vad en narrativ känsla är, än mindre hur man skapar den.

Ett spels tre huvudsakliga element är spelmoment, spelvärld (känsla) och struktur. Lika viktigt som det är att skapa utmanande spelsekvenser och en story som fungerar som en engagerande och drivande struktur för spelet, så gäller det att spelvärlden får den rätta känslan. När det gäller licens-spel ska det vara just den världens känsla. Och inte en känsla som spelarna inte är ute efter. Det är den rätta känslan vi betalar för, det är den rätta känslan som får oss att förlora oss i spelets värld.

Inga fler artiklar