Vad är alternativet till loot-boxar?

Det har varit många diskussioner gällande loot-boxar i spel, speciellt efter Star Wars: Battlefront 2 och Shadow of War. Det nämns och tas upp att den typen av tjänst borde tas bort helt, då det i många fall jämförs med hasardspel och att det är någonting vi ska skydda våra barn och ungdomar ifrån. För de som inte vet så är dessa lådor, eller ”loot boxes” en låda man ofta köper med riktiga pengar i hopp om att man får någonting man vill ha, vapen, karaktärer, förmågor, utseenden med mera. Men vid många tillfällen så innehåller den saker man inte har någon användning för alls, vilket gör att man tekniskt sett har spenderat sina pengar på ingenting alls.

Men den stora frågan vi behöver ställa oss är: vad ska det ersättas med, om det ska ersättas alls?
Det finns tillfällen då de används på ett klart negativt sätt, där de har en direkt påverkan på hur pass stark ens karaktär eller vapen är. Om det är ett spel där man i första hand spelar mot andra mänskliga spelare så är det den som har mest pengar att spendera som har övertaget. Visst, man kan ofta få samma fördelar genom att bara spela spelet, men tiden man spenderar innan man når upp till samma nivå kan påverkas negativt om de man möter lyckades få ett legendariskt vapen för att de köpte 50 lådor.

Det nuvarande systemet är fruktansvärt – de enda som detta hjälper är de som har råd att köpa lådorna, vilket även delar spelarbasen i två delar. Men sedan finns det tillfällen där jag tycker att det fungerar bättre, och Overwatch är ett bra exempel enligt min åsikt.

Tekniskt sett är det samma sak, man köper någonting för riktiga pengar utan att veta vad man får och det man får kan vara någonting man inte behöver eller vill ha. Men den stora skillnaden här är att allting man köper är kosmetiskt, det har inte någon som helst påverkan på spelet i sig utan alla har fortfarande samma förutsättningar. Och om man får någonting som man redan har fått tidigare så får man istället en valuta som man till slut kan använda för att köpa det man vill ha.

Så vad kan förbättras? Vad kan vi ersätta denna modell med så att den blir mer rättvis och inte klassas som dobbel? Till att börja med så behöver vi skilja på spel som är gratis och de som kostar att köpa. Jag tänkte fokusera mer på konsol och och PC, då det är där jag har mest erfarenhet, men jag tror heller inte att man kan använda en lösning för både dem och mobilspel.

Jag tror inte man behöver ta bort lådorna helt, men man ska inte kunna köpa dem för riktiga pengar på något sätt. Ett exempel kan vara hur League of Legends sköter det hela, där köper man det man vill ha direkt. Man vet vad man får och vad man behöver betala för att få det, men man får även en valuta som man kan spara upp för att betala med istället bara genom att spela.

Ett sätt man kan ha kvar lådorna är genom att antingen ge dem som en belöning vid vissa tillfällen, eller genom att använda den valuta man får genom att spela, eller kanske både och. Man kan antingen vänta tills man får tillräckligt för att köpa det man vill ha, eller köpa en låda och hoppas att man får någonting man vill ha. Det viktiga är i sådana fall att man inte kan köpa varken lådan eller valutan för riktiga pengar, utan enbart genom att spela.

Att ha mikrotransaktioner i ett spel man har betalat för kan också vara okej, så länge de pengarna som företaget får in används till att ge ut mer innehåll kostnadsfritt eller för ett lågt pris, och att de inte påverkar spelet direkt.

Jag vet att jag nämner detta ofta, men här känner jag även att Overwatch har ett bra system. Alla nya karaktärer och banor får man helt gratis, man behöver inte köpa dem som DLC utan alla får dem samtidigt utan kostnad. Hade de bara haft så att man kunde köpa saker direkt utan lådor hade de gjort allting perfekt i mina ögon.

Så behöver någonting ändras? Absolut, att någon ska hamna i ett klart underläge bara för att de inte har lika mycket pengar när de redan har lagt ut flera hundra kronor på samma spel är inte okej enligt mig. Ha lådorna som belöning eller att de enbart kan köpas med valuta man får genom att spela, och ha alternativet att köpa enbart det man vill ha för riktiga pengar eller ovan nämnda valuta, men det man köper för riktiga pengar ska enbart vara kosmetiskt. Jag känner att det skulle vara det bästa av båda världar.

Inga fler artiklar