Vad gör ett spel bra?

Vad är nyckeln till att ett spel blir bra? Är det underhållande spelmekanik? Spännande uppdrag? Att spelet skapar starka känslor? Att det påminner om verkligheten? Att det har en bra story? Att det är utmanande? Att spelarkaraktären är en tuff tjej? Att man har stor frihet och många val? Att man kan kämpa mot andra spelare över nätet?

Spelvärlden är en plats som innehåller många olika former av spel. Vår spelhylla innehåller allt från Tetris till What Remains of Edith Finch. Allt från Gran Turismo till Rez.

De tre huvudelement som skapar ett spel är spelmoment, världsdesign och struktur. Det finns spel som framför allt bygger på spelmoment som Nex Machina och andra arkadspel. Spel som kanske helt saknar story.

Och det finns spel som framför allt bygger på känslor (spelvärld) som Project Zero och andra skräckspel.

Och det finns spel som framför allt bygger på story (struktur), som interaktiva noveller. Spel där man bara väljer val i en meny och inte har något utmanande gameplay alls att prata om.

Det finns även spel som bygger på en perfekt balans mellan spelmoment och struktur som Halo-spelen. Till dessa balanserade spel kan vi också räkna de sömlösa upplevelserna, som blandar spelmoment, spelvärld och struktur utan att några sömmar syns; spel som Journey och Portal.

Ett spel som Portal kan man spela för pusslen, för spelmekaniken. Eller så kan man spela det för att leva sig in i spelets story. Eller så kan man spela det för den speciella känslan som just den här spelvärlden bjuder på. Eller så kan man spela det, som jag gör, för helhetsupplevelsen. För att få uppleva hur de tre huvudelement som bygger spelmediet befinner sig i perfekt samklang med varandra. För den sömlösa upplevelsens skull.

Det kan vara svårt att prata om känslor. Det är enklare att prata om spelmekanik. Att peka på att en funktion sitter på fel knapp. Det är också enklare att diskutera storyn. Att en karaktärs förräderi var uppenbart långt i förväg. Men känslor är flyktiga, svåra att sätta ord på, knepiga att fånga. Men vi upplever dem. Vi lever i dem. Vi söker dem. Vi flyr dem. Vi begär dem.

Det finns spel som helt och hållet bygger på ”rolig” och ”underhållande” spelmekanik. Vilket vissa ser som den främsta formen av spel. Med det är bara ett sätt att bygga en spelupplevelse. Simulator försöker återskapa verkligheten, ett skräckspel försöker att skrämma dig, ett licensspel försöker få dig att känna dig som du verkligen var Batman, och ett humorspel vill få dig att skratta. Ett spel som Gears of War får dig att känna dig som du hade huvudrollen i en mörk, tung actionfilm.

Det finns ingen anledning att försöka begränsa spelvärlden med snäva definitioner av vad som är ett spel eller inte. Det finns heller ingen anledning att påstå att allt vi klickar på med musen är ett spel. Arkadspel, icke-spel, sömlösa upplevelser, simulatorer, interaktiva noveller: i spelvärlden finns det plats för dem alla. Och när spelen är bra är det för att de briljerar på just sin egen sak.

Inga fler artiklar