Recension: Culdcept Revolt

Ibland får man inte vad man tänkt sig. Man går till en restaurang och det man får ser inte alls ut som det gjorde på bilden. Man beställer en läsk och istället för att få ett mindre känt märke så får man den äkta varan. Man startar ett spel och förväntar sig en härlig blandning mellan brädspel och samlarkortspel och man får Monopol.

Det kanske är lite översimplifierat men det är inte långt ifrån sanningen, Culdcept Revolt är till stor del en variant av klassikern Monopol. Istället för hus så placerar man monster och man bygger en lek med kort man drar ifrån och kan använda under spelets gång, och hamnar man på en motståndares ruta så har man chansen att försvara sig med ett monster för att slippa betala. Detta var inte vad jag förväntade mig när jag startade upp spelet, och det tog mig några minuter innan det sjönk in vad det var jag spelade.

Men gör det spelet sämre? Inte alls, tvärtom så gjorde det att jag lättare förstod vad jag höll på med då jag vet hur Monopol fungerar, så det enda jag behövda lära mig var reglerna för kort och strider vilket spelet lär ut på ett bra och pedagogiskt sätt steg för steg. Men det betyder även att spelet har samma negativa aspekter som dess inspirationskälla, vilket är att det kan ta en stund innan spelet kommer igång.

I början så rullar man sina tärningar, ser var man hamnar och kanske placerar ut ett monster om man har ett som passar, och då man under de senare banorna kan välja mellan olika vägar så kan det ta ganska lång tid innan man börjar hamna på varandras monster. Att vänta mer än 15 minuter på att brädet blir tillräckligt utfyllt är inte ovanligt alls. Beroende på tärningarna så kan en match även variera kraftigt i tid, 30 minuter till två timmar är inte heller utöver det vanliga så det är tur att man kan slå igen sin enhet till viloläge om det behövs. Så länge man spelar mot datorn det vill säga.

Spelet har ett online-läge för att spela med folk över internet, och det känns som om det är menat att det är huvudläget och storyn mer för träning. Det finns nämligen en butik där man kan handla utseenden, tärningar och böcker för riktiga pengar, och den typen av kosmetiska tillval är ofta menade för att visa andra. Det är absolut inte nödvändigt, och det kostar inte mycket om någonting ser intressant ut.

Precis som Monopol så är det säkerligen mycket roligare om man har upp till tre vänner att spela med för lite ”vänlig” tävling. Det finns mycket man kan göra för att förstöra för varandra, och det räcker med ett dåligt slag för att en match ska vända helt. Eller ett kort så ens måltavla bara kan gå ett steg för att hamna på den dyraste rutan man äger, det är ett alternativ det också.