Recension: Gran Turismo Sport

Jag är generellt sett inte så hemskt bilintresserad. Det är något jag kan erkänna direkt. Jag har kört i mitt riktiga liv men aldrig införskaffat en egen bil eller valt att ta ett körkort. Så det är ironiskt att jag ändå dras till vissa mer seriösa bilspel med ett försök till att simulera upplevelsen att kontrollera en professionell sportbil. Jag har uppskattat Forza-spelens stil och körkänsla, speciellt med Xbox One-kontrollens magnifika feedback, och jag har även lekt runt i Project Cars även om jag aldrig kom överens med det spelets upplägg eller gränssnitt. Jag kanske inte är den största av motorfanatiker, men jag har fortfarande en stor uppskattning för dessa spel.

Det är alltid med en sten i magen jag ger mig in i just den här genren av racingspel, just för att det är något som målats upp som spel för de starkaste av entusiaster som rockar dyra spelrattar och racingstolar i stål. Men det är ofta något som släpper efter en stunds spelande där jag till slut finner mig sittandes i soffan, kontroll i handen, och fysiskt lutar mig åt sidorna i varje kurva medan jag sakta skalar av bråkdelar av sekunder från mina varvtider. Gran Turismo Sport är ett spel som levererar samma känsla för mig, samtidigt som det vilt skiljer sig från min upplevelse med till exempel Microsofts motsvarande bilserie.

Trots att det kallar sig för den sanna bilsimulatorn så är Gran Turismo Sport överraskande välkomnande för mig när jag startar upp det. Efter de första stunderna med inställningsval för bild, körassistans och kontrollmetoder så släpper spelet taget och låter mig utforska de olika menyerna mer fritt. Jag slipper den nästan styrande och näst intill charmiga fetischismen jag upplevt i Forza som dränker mig i videor om varje tänkbar bilkategori jag inte kan hoppa över. Gran Turismo Sport är en aningen mer elegant upplevelse vad gäller menyer och musik än många spel jag upplevt. Faktum är att spelets gränssnitt och menyval är bland det bättre jag varit med om där det är enkelt att navigera, ställa in och justera det mesta. Användarvänligheten mellan mina race är på topp.

Ännu en filosofisk skillnad mellan Gran Turismo Sport jämfört med många andra titlar är också spelets mål och vision. För medan många spel försöker lyfta upp den fantastiska känslan att tävla och ta en kurva så har utvecklarna Polyphony en mer lärorik inriktning. GT Sport är här för att lära mig köra och att bli den bästa föraren jag kan bli. Detta märks då spelets nästan löjligt märkbara brist på en kampanj istället fylls med utmaningar och en bokstavlig bilskola. Utmaningarna i bilskolan kan variera mellan något så enkelt som att behärska bromsen till att bemästra fysiken på en grusväg. Detta kan jag se som en ytterst tråkig upplevelse egentligen, då jag hellre haft en bilskola utöver ett mer traditionellt karriärläge, men samtidigt så uppskattar jag den inriktning Sonys racingspel tagit.

Men menyer och kampanjer kvittar om spelet inte är en bra upplevelse när jag sitter bakom ratten och här tillfredsställer spelet. Varje bil känns distinkt vad gäller grepp, tyngd och pigghet. Det tog en stund för mig att justera svårighetsgraden då spelet till en början lade sig i allt från hur jag bromsade till minskning av min risk att överstyra. Men efter en stund bland inställningarna så var det betydligt mer njutbart att ratta min Aston Martin V8 Vantage S. Spelet förmedlar även en känsla av hastighet som är en bidragande faktor till min nästan hypnotiska upplevelse under många race där jag själv skiftar min kropp för att matcha mina handlingar i spelet. Körkänslan förmedlas väl och jag kan ganska lätt förstå mina misstag när jag råkar få en bredsladd eller misslyckas med en omkörning.

Ännu en sak jag imponeras över är spelets presentation. Ljudet är välgjort både utanför och innanför cockpiten där mitt surroundsystem mös med kavalkaden av motordån, omgivningar och den accelererande men diskreta musiken även om det också stundtals kan saknas lite kraft med vissa modeller. Men det mest imponerande i mina ögon är det visuella. Nu kanske det finns tekniskt mer avancerade spel ute på marknaden men jag är fortfarande fruktansvärt imponerad av Gran Turismos helhetsbild. Det är inte samma nästan pornografiska och färgsprakande upplevelse som Forza och jag ser att till exempel träd och omgivningar stundtals kan vara platta och bristfälliga på många banor. Men färgkompositionen är fenomenal med en nästan fotorealistisk syn på belysning och material. Detta förstärks även till stor del med spelets faktiskt väldigt avancerade HDR-inställningar som står sig som bland det bästa jag dragit igång på min Ps4 Pro.

Det jag beskrivit kanske får många entusiaster att rynka på näsan då jag får det att låta som att Gran Turismo knappt ens är en simulator eller något för de som är seriösa med bilsimulatorer. Men så är inte fallet för det finns även innehåll för de mest erfarna av spelare här också och det är med spelets onlineläge. Polyphony har en uppsättning av dagliga race vi kan kvalificera för tillsammans med turneringar och tävlingar där man får chansen att testa sina kunskaper mot spelare världen över. Våra prestationer rankas beroende på förmåga och prestationer och GT Sport gör faktiskt ett överraskande bra jobb att matcha mig mot andra spelare av samma kaliber. Detta gör att min onlineupplevelse höll sig konsekvent där det inte är ofta spelet förstör för andra. Speciellt då flerspelarläget också har ett smart system som gör att om en spelare, även av olycka, råkar krocka eller liknande, så kommer det inte att sabotera för alla andra spelare då deras bil snabbt blir ett spöke en kort stund.

Jag var faktiskt väldigt imponerad över onlineupplevelsen med Grand Turismo Sport med hur pass enkelt det var att ställa upp på olika race, eller att ställa in sina egna. Det är klart och tydligt att det är här spelets stora fokus ligger vilket kanske är föga förvånande då Sport är en del av spelets titel till skillnad från tidigare. Jag har ofta undvikit online i många tidigare spel men här kan jag faktiskt tycka det är roligt att prova min lycka mot andra likasinnade online. Detta väger nästan upp vissa av spelets brister, som jag fram tills nu kanske inte pratat för mycket om.

Gran Turismo Sport försöker vara en väldigt konsekvent och jämn upplevelse jämfört med tidigare titlar, vilket gör att spelet fått backa på en del. Jag har nämnt bristen på ett traditionellt karriärläge för den ensamma spelaren men det är även en ganska tydlig minskning i antalet bilar jämfört med många andra. Detta gör att varje bilmodell kan vara mästerligt detaljerad både på insidan och utsidan, men det är fortfarande märkbart jämför med Forza-spelen som till skillnad från GT Sports under 200 kan flänga runt det tredubbla antalet om inte mer. Detta gör dock att jag slipper tuffa runt i en föråldrad Subaru och istället kan fokusera på faktiska kvalitetsbilar för det mesta, men jag kan även förstå att detta drar ner på variationen en hel del.

”Jag själv känner att GT Sport är en av de mer välkomnande upplevelserna jag haft än så länge, så till den grad att jag till och med funderar på att kanske uppgradera till en riktig ratt till spelet”

Banorna kan också vara få. Det finns 17 olika platser, med “upp till 40 variationer”, vilket känns väldigt fattigt ibland, speciellt när många av dessa variationer är helt enkelt samma bana fast bakvänd. En annan funktion jag kunde sakna från till exempel Project Cars eller till och med det mycket mer arkadiga Driveclub var valmöjligheterna vad gäller tid och väder. Vi kan välja upp till sex olika tider på dygnet att köra på och det är inte ofta vi får välja till exempel regn, som då också oftast bara är låst till en specifik tid på dagen. Jag hade gärna haft ett mer dynamiskt system som låter mig själv sätta utmaningen vad gäller dessa faktorer när jag tävlar. Här är fortfarande Project Cars imponerande i sina valmöjligheter.

Den sista nackdelen skulle jag vill nämna, som säkerligen många andra också lär anmärka, är spelets beroende av att vara uppkopplad mot internet. Om vi säger att jag skulle förlora min uppkoppling eller om Polyphonys servrar genomgår underhåll så försvinner alla mina spelmöjligheter utöver arkadracing. Till och med körskolan och utmaningarna i karriärläget blir låst under dessa stunder vilket frustrerade mig något enormt när jag fick mitt recensionsexemplar. Jag hade gärna sett att de lättat på innehållet som hålls bakom uppkopplat galler, för det är som sagt inte ett spel proppat med innehåll redan från första början.

Polyphony Digitals senaste Gran Turismo är ett spel som handlar om kvalitet framför kvantitet. Vi har som sagt ganska sparsmakat med innehåll för tillfället, men det är samtidigt en oerhört stabil grund. De som älskar att bygga upp sina bilsamlingar lär troligen behöva leta någon annanstans, men de som vill ha en stabil körupplevelse som kan utmana, tillsammans med ett fenomenalt onlineläge, kommer att känna sig hemma med GT Sport. Men jag skulle nog också säga att detta även är ett spel som agerar utmärkt introduktion för de som kanske funderar på att ta del av simulatorgenren men som kanske känner sig lite överväldigad av många andra alternativ. Jag själv känner att GT Sport är en av de mer välkomnande upplevelserna jag haft än så länge, så till den grad att jag till och med funderar på att kanske uppgradera till en riktig ratt till spelet.

Det är inget perfekt spel, men det är en utmärkt grund som med uppdateringar och nedladdningsbart innehåll kanske kan utvecklas till något fenomenalt. Det är ambitiöst och välgjort trots viss brist på innehåll och funktioner vi idag sett i en del andra titlar. Men jag hade fortfarande en fruktansvärt trevlig stund med Gran Turismo Sport och tror att många andra kommer känna samma sak om de går in med rätt förväntningar. Jag är som sagt inte en enorm motorfantast, men med spel som GT Sport så känns det som att jag kan leka med tanken att bli en och faktiskt bli en bättre förare.