Vad är egentligen en tidlös klassiker? Det kan vara en Beatles-skiva eller en en maträtt som en hederlig hamburgare – det känns alltid rätt liksom, inga konstigheter. Super Mario 3 är ett typexempel på just detta och fungerar alltid när suget för retro-plattformande smyger sig på.

För att vara lite mer korrekt är detta en port av Super Mario 3 som släpptes till Nintendos Game Boy Advance, originalspelet är intakt – knappt några förändringar har gjorts i hur mekaniken fungerar och alla originalbanor är med. När den första av utgåvan av Super Mario 3 släpptes till NES 1988 blev det snabbt hyllat som ett av formatets bästa spel och står sig än i dag som ett av världens bästa spel.

Varför ska man då köpa just denna versionen av Super Mario 3 till sitt Wii U när det går lika bra att köpa originalet till NES på samma konsol? Jo, det innehåller bland annat flera nya extrabanor och ett nytt spelläge där man byter mellan Mario och hans gröne, sköne bror Luigi. Luigi har en egen fysik, hoppar längre och är lite ”glidig” när han ränner runt i svampriket. Dessutom har spelet fått sitt ett grafiskt lyft från gammal 8-bit till GBA:s 32-bit, så det blir lite lättare för ögonen och är en härlig touch. Det är mer eller mindre den definitiva versionen av Super Mario 3.

Skall man däremot vara petig så är tillägget av Mario och Luigis röster någonting som irriterar mig oerhört, det känns så otroligt onödigt och går inte att stänga av. Detta är dock en väldig, väldig petitess för annars står sig resten av spelet otroligt bra än idag. Ikoniska power-ups såsom tvättbjörnsdräkten och groddräkten gjorde i detta spel sin entré och det är ett sant nöje att skutta, simma och springa sig igenom banorna.

Kort och gott; ett av världens bästa spel är här strået vassare. Med åtta olika världar och över 30 nya banor exklusiva för denna versionen, minutiös kontrollprecision och spelglädje i drivor är detta ett kärt återseende med en gammal vän.