Resident Evil 7 var en stark comeback för en serie som legat i akut koma nästan ett helt decennium. Det erbjuder ärtsoppstjock atmosfär, läbbig ljuddesign och en retroinspirerad bandesign vilket passar serien som handen i handsken.

I och med att paketen släpptes först till PS4 och senare till PC och Xbox One är detta en kombinerad recension av de två första paketen 1 och 2.

Capcom och teamet bakom spelet nöjde sig dock inte med att släppa bara spelet, utan matar sina skräckfantaster med ännu mer innehåll igenom så kallade ”banned footage”-paket. Dessa nedladdningsbara mini-expansionerna är fyllda med nya spellägen och lite story för att svara på frågor som ställts under huvudspelets gång.

De huvudsakliga komponenterna är story-delarna Bedroom ifrån paket 1 och Daughters ifrån paket 2. Dessa är mer fokuserade på story och reflekterar basspelets innehåll. I Bedroom får man spela som Clancy, ankaret ifrån demo-versionen, och få reda på exakt hur denne hamnade ifrån det övergivna, läskiga huset rätt in i familjens klor. I ett klurigt pusselmoment ska man försöka ta sig ut ur ett låst rum och inte avslöja för psykopat-Marguerite exakt vad man sysslar med då hon kommer tillbaka och kollar till en med jämna mellanrum. Kanske det bästa med hela dlcn.

I Daughters får man en kort överblick på hur familjen var innan händelserna i basspelet och vad som fick dem att bli besatta. I rollen som Zoe ska man smyga runt i herrgården för att försöka hitta hjälp och det är stressigt och läskigt. Jag gillade hur man fick se familjens mjuka, verkliga sida kontra de monstruösa skuggorna av sig själva man möter i Resident Evil 7.

Utöver dessa två delarna ingår ett makabert blackjack-läge där Clancy spelar emot en annan som blivit kidnappad av familjen med livet som insats (Blackjack är ett populärt hazard-kortspel som går ut på att komma närmst summan 21). Blackjack är rätt kul och handlar mer om tur och logiskt tänkande än faktisk förmåga, så nästan vem som helst kan spela om man bara förstår grundprincipen. Det var riktigt obehagligt att delta i detta morbida kortspel där man verkligen tyckte synd om sin motståndare.

De resterande delarna är mer ”arkadiga” där målet är att skjuta monster och överleva. I Nightmare kommer fiender i vågor där man måste försvara sig och köpa ammunition, sätta ut fällor och annat emellan vågorna. I Ethan Must Die blir det lite mer rogue-like där man spawnar ute på gården utanför huset med enbart en kniv. Man får ta sig igenom kåken successivt och dör man tappar man sina tillhörigheter. En annorlunda och underhållande twist på spelet.

Det sista läget i paketet är det lustiga Jack’s 55th Birthday där mysgubben Jack då fyller år. Poängen med läget är att man ska smita runt igenom huset för att hämta olika typer av mat för att göda Jack, där olika kombinationer ger mer ”mättnad” så att säga. Givetvis går det på tid och fiender spawnar konstant, så det blir en stressig födelsedag för gamle Jack. Helt skruvat tillägg och roligt att spela.

Kort och gott så är det mer av det utsökta Resident Evil 7 där pusselmomenten i Bedroom är ett superbt tillägg. För den som vill ha mer av själva gameplayen och tröttnat på att springa igenom storyn om och om igen är de olika spellägena fullproppade med variation och intressanta koncept. Tyvärr är det inte speciellt skräckinjagande eller atmosfäriskt utan mer sporadiska injektioner av spelet i etapper. Om man kan bortse från bristen av skräck och i stället blir serverad mumsbitar av spelet är Resident Evil 7s dlc värt att spana in.